En hoe is het in...?

NL | EN

TU/e zet in op Elektronisch Verrijkt Onderwijs

9 november 2011 - De TU/e gaat Elektronisch Verrijkt Onderwijs (EVO) inzetten om komende jaren het onderwijs te moderniseren. Studenten kunnen vanaf het volgende collegejaar al les volgen vanachter het computerscherm. De universiteit gaat onder meer hoorcolleges, oefenopgaven, toetsen, animaties en korte video’s digitaal aanbieden. Naar verwachting zal de nieuwe werkwijze leiden tot efficiënter onderwijs en betere rendementen onder studenten. x29_s.jpg

Het zogeheten Elektronisch Verrijkt Onderwijs (EVO) maakt deel uit van het Bachelor College dat in september 2012 start. De TU/e wil zich hiermee profileren als universiteit die meegaat met onderwijsmodernisering. De inzet van digitale leermethodes moet bijdragen aan de uitstraling van een moderne, ondernemende en innoverende universiteit. Het College van Bestuur heeft daarom in oktober besloten om 130.000 euro uit te trekken voor de introductie van EVO om bepaalde algemene vakken te doceren.

Met dat bedrag honoreert het college een voorstel van de faculteit Wiskunde & Informatica dat al enige jaren ervaring heeft met EVO. Er wordt in 2012 gestart met basiswiskunde dat behoort tot de gemeenschappelijke basis van de nieuwe Bachelor. In de volgende jaren wordt gedacht aan vakken als mechanica, elektronica, netwerken, basisinformatica, statistiek en fysieke transportverschijnselen. Bij deze vakken leent een groot deel van de inhoud zich goed voor elektronische toetsing en is veel leerstof te visualiseren met voorbeelden, illustraties en animaties.

Volgens Emiel van Berkum van W&I en lid van het managementteam dat EVO gaat ontwikkelen, wordt gedacht aan samenwerking met de faculteit Industrial Design om de lesstof op een heldere, maar ook leuke manier te presenteren. Hoewel W&I al met succes digitaal onderwijs aanbiedt, zal zeker nieuw materiaal nodig zijn. “Het is de eerste keer dat we op deze schaal EVO gaan aanbieden. We werken tot nu toe met ‘stand alone’ systemen. We onderzoeken in hoeverre we EVO kunnen koppelen aan de bestaande digitale leer- en werkomgeving OASE van de universiteit. Maar omdat die soms wat haperingen vertoont, steken we daar in eerste instantie niet op in. OASE wordt wel steeds beter dus kunnen we in een later stadium altijd nog integreren.”

De grote kracht van het EVO, zoals W&I dat voor ogen heeft, schuilt in het feit dat deze onderwijsvorm zelf direct feedback en suggesties geeft aan studenten. Maar ook mentoren zullen wekelijks kleine groepjes van vijf tot acht studenten gaan begeleiden. De ontwikkeling en uitvoering van de nieuwe werkwijze zal dit collegejaar het nodige vergen van het docentcorps, erkent Van Berkum. Met voorlichtingsbijeenkomsten, workshops en presentaties op onderwijsdagen hoopt W&I een breed draagvlak te creëren. (FvO)

TU/e implements Electronic Enhanced Learning

TU/e will be implementing Electronic Enhanced Learning (Dutch abbr.: EVO) in order to modernize education in the years to come. Starting next academic year, students will be able to follow lectures from their computer screens. The university will be offering digital lectures, practice assignments, tests, animations and short videos. The new approach is expected to yield more efficient education and better student results.