En hoe is het in...?

NL | EN

Masterclass in De Zwarte Doos over klimaatontwikkeling

9 november 2011 - In De Zwarte Doos is op donderdag 1 december een tweede bijeenkomst in de reeks ‘Master-class-days’ over energie en daaraan gekoppelde thema’s. Diverse deskundigen laten dit keer hun licht schijnen over de klimaatontwikkeling en de dringende noodzaak tot verandering. x31_s.jpg

De lezingen worden gegeven in het Engels en zijn toegankelijk voor iedereen. “Maar we richten ons vooral op masterstudenten, PhD-studenten en postdocs”, zegt prof.dr.ir. Daniël Schram, emeritus van de vakgroep Plasma & Materials Processing (P&MP). Als lid van het organisatiecomité benadrukt hij dat studenten uit alle disciplines welkom zijn.

Tijdens de masterclass in De Zwarte Doos komen zes sprekers aan het woord. Ze geven ieder een voordracht van ongeveer drie kwartier. Daarna is er ruimte voor een korte discussie om het uur vol te maken. Maar het doel is vooral om de deelnemende studenten te voorzien van rijk gedetailleerde informatie.

Een van de opvallendste conclusies uit de eerste sessie, zo meent de emeritus hoogleraar, is dat de TU/e zich niet moet presenteren als één van de oplossers van het energievraagstuk. “Het probleem zit hem niet zozeer in technische oplossingen, maar meer in het gebruik en de beschikbaarheid van energie.”

Hoewel het klimaat als onderwerp een beetje een gepasseerd station lijkt voor veel studenten,  heeft Schram niet te klagen over belangstelling. “Bij de eerste bijeenkomst begin oktober kwamen ongeveer zeventig tot tachtig deelnemers opdagen. Dat valt erg mee, zeker als je bedenkt dat ik als emeritus weinig mogelijkheden heb om tamtam te maken voor deze masterclass. Maar ik beschouw het als mijn roeping om aandacht te vragen voor het klimaat.”

Er is in De Zwarte Doos plaats voor ongeveer honderd studenten. Belangstellenden dienen zich vooraf in te schrijven via de website van de organisatie. (FvO)

Masterclass on climatechange

On Thursday, December 1, De Zwarte Doos will present the second lecture in a series of Master Class Days on energy and connected topics. Several experts will be explaining their views on the climate issue and the absolute need for change. All lectures are in English and are open to everyone, yet meant especially for master and PhD students, and postdocs.
    Six speakers will all give a 45-minute lecture. After every lecture, there’s time for a short discussion to fill the hour. The focus is on providing students with very detailed information.