En hoe is het in...?

NL | EN

‘Sleep-in’ op Roosevelt Academy

10 november 2011 - Studenten van de Roosevelt Academy in Middelburg hebben de nacht van woensdag op donderdag doorgebracht in een collegezaal. Ze uitten daarmee hun ongenoegen over de voorgenomen verhoging van het collegegeld. x33_s.jpg
    De Roosevelt Academy, gehuisvest in het oude stadhuis van Middelburg.

Gisteravond hielden de studenten een informatiebijeenkomst over de plannen van het bestuur van het university college. Dat wil vanaf volgend studiejaar 500 tot 750 euro extra collegegeld vragen, tot ergernis van de studenten die daarop in het gebouw wilden overnachten. Ze kregen toestemming van het bestuur. “Wij vinden het prima dat studenten voor hun standpunt willen uitkomen. Zolang ze er geen zooitje van maken”, reageert een woordvoerder laconiek.

Op dit moment vragen alleen de university colleges van Amsterdam, Den Haag en Utrecht meer geld van hun studenten. Ze betalen er naast het wettelijk collegegeld (1713 euro) een ‘institutional fee’, variërend van 1100 tot bijna tweeduizend euro.

Volgens de Roosevelt Academy dringt het ministerie van Onderwijs er bij de colleges van Maastricht en Middelburg op aan om ook een hoger collegegeld te vragen. “Wij hebben altijd de opvatting gehad dat onze opleiding voor iedereen bereikbaar moet zijn, maar zijn ook in overleg met het ministerie over onze bekostiging. De opvatting daar is dat hogere kwaliteit meer mag kosten.”

De Roosevelt Academy heeft de studenten gisteravond beloofd dat zij betrokken worden bij de besteding van het extra collegegeld. “Dat zou besteed kunnen worden aan studiebeurzen voor minder draagkrachtige studenten of aan extra vakkenaanbod”, aldus de woordvoerder.

Het Maastrichtse university college heeft al laten weten vanaf volgend jaar zo’n 1200 euro meer te willen vragen. Het college in Utrecht wil het bedrag eveneens verhogen naar twee keer het wettelijk collegegeld (3542 euro). In Amsterdam en Den Haag betalen studenten nu al ongeveer 3700 euro. (HOP)

Sleep-in at Roosevelt Academy
    Students of Middelburg’s Roosevelt Academy spent Wednesday night in a lecture theater. They wanted to show their dissatisfaction with the planned increase of tuition fees. Yesterday, the students organized an informational meeting on the plans of the university college. The executive board wants to charge an extra 500-750 euro in tuition fees, starting next year. Students were outraged at the plans and decided to occupy the lecture theater, a plan that was given the green light by the executive board. “We’re perfectly ok with students wanting to vent their feelings, as long as they don’t make a mess”, a spokesperson said matter-of-factly.