En hoe is het in...?

NL | EN

TU/e draagt bij aan zuinige Zwolse nieuwbouwwijk

10 november 2011 - De TU/e gaat een bijdrage leveren om een nieuwe wijk in Zwolle zo duurzaam mogelijk te maken. Met onder meer stuurprogramma’s en sensoren moet het energieverbruik van de  huishoudelijke apparaten en stookketels flink afnemen. Bewoners voeren straks met zonnepanelen en slimme wasmachines zelf de regie over hun energieverbruik. x35_s.jpg
    Artist's impression van de Zwolse Muziekwijk.

Tot 2014 realiseert woningstichting SWZ in de Zwolse Muziekwijk ruim driehonderd nieuwe huur- en koopwoningen, waarvan een deel inmiddels is opgeleverd. De wijk moet uitgroeien tot één van de meest duurzame in Nederland. Hiervoor is de hulp ingeroepen van de groep Electrical Energy Systems (EES) van de faculteit Electrical Engineering.

Volgens prof.ir. Wil Kling van EES gaat het om praktische toepassingen waardoor de bewoners, onder meer door slimme apparatuur, inzicht krijgen in hun energieverbruik en gestimuleerd worden om (nog) bewuster met energie om te gaan. Zo zullen met behulp van stuurprogramma’s en sensoren huishoudelijke apparaten worden gestart, onderbroken of uitgesteld om het netwerk optimaal te belasten. “Het is een kwestie van aansturen op het juiste moment”, aldus Kling.

De resultaten die de woningen scoren inzake invloed op de elektriciteitsvoorziening zullen worden vergeleken. En er wordt gekeken hoe deze resultaten op verantwoorde manier kunnen worden opgeschaald. Kling gaat de uitkomsten zelf in wetenschappelijke publicaties vastleggen zodat de opgedane kennis (inter)nationaal wordt verspreid. Met deze klus is een bedrag gemoeid van ongeveer 50.000 euro.

De initiatiefnemers van de pilot, netbeheerder Enexis en woningstichting SWZ, koppelen een onderzoek aan de proef. Daarbij wordt gekeken naar de ervaringen van bewoners. Om een energiestrategie voor de toekomst te bepalen, willen ze bijvoorbeeld weten of bewoners kiezen voor het goedkoopste of duurzaamste moment? Omdat deeltijdhoogleraar prof.dr.ir. Han Slootweg van EES, ook werkzaam is bij Enexis en leider is van het project, zal de TU/e vrijwel zeker worden gevraagd om hiervoor een promovendus aan te stellen (400.000 euro).

Eerder leverde EES al een bijdrage voor vijfentwintig huishoudens in de Groningse wijk Hoogkerk. En er liggen op korte termijn nog meer opdrachten in het verschiet. Begin december zal het kabinet subsidies toekennen aan ongeveer vijf tot tien veelbelovende duurzame (nieuwbouw)projecten. Zwolle is daarvoor ook nog in de race, maar omdat het project niet afhankelijk is van een overheidsbijdrage, is daar het pilotproject eerder gestart.

Hoewel hoogleraar Kling het zelf niet hardop zegt, kan in Nederland eigenlijk niemand meer heen om de expertise die zijn groep heeft opgebouwd op het gebied van Smart Grids (Intelligente Netten). “Als EES-groep zijn we een beetje op dezelfde manier als in Zwolle, ook betrokken bij enkele andere IPIN projecten (Innovatieprogramma Intelligente Netten, red.). Alleen de omvang van het academische werk is daarin wat beperkter. Welke projecten dat zijn, kunnen we nog niet openbaar maken”, aldus Kling. (FvO)

TU/e contributes to sustainable Zwolle neighborhood

TU/e will be contributing to making a new neighborhood in Zwolle as sustainable as possible. With the help of control programs and sensors, energy consumption of home appliances and boilers should drop considerably. Over three hundred households will soon be taking charge of their energy consumption using solar panels and smart washing machines. They’ll receive help from the Electrical Energy Systems group (EES) from the Department of Electrical Engineering.