En hoe is het in...?

NL | EN

Stapel levert doctorstitel zelf in

11 november 2011 - Fraudeur Diederik Stapel heeft zijn doctorstitel vrijwillig ingeleverd bij de Universiteit van Amsterdam. Zijn getuigschrift is weer terug bij de universiteit.
    Volgens de UvA heeft Stapel schriftelijk verklaard afstand te doen van zijn doctorstitel omdat hij van oordeel is dat zijn gedrag van de afgelopen jaren niet past bij de plichten die verbonden zijn aan het doctoraat.
    x40_s.jpg
    Diederik Stapel

Stapel werkte van 1993 tot 1999 aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde daar in 1997. Aansluitend werkte hij in Groningen en Tilburg. In september kwam aan het licht dat hij onderzoeksdata voor zijn publicaties verzon. Dat werd bevestigd door de commissie-Levelt, die in een tussenrapportage vaststelde dat dit in ten minste dertig gevallen gebeurd was. Ze adviseerde de UvA te onderzoeken of Stapels doctorsgraad kon worden ingetrokken. Stapel heeft dit niet afgewacht. (HOP)

Stapel hands in title himself
    Fraud Diederik Stapel has voluntarily handed in his doctorate at the University of Amsterdam. His certificate is now with the university. According to UvA, Stapel stated in writing that he gave up his title because he feels his behavior over the past years has not been in line with the duties that come with a doctorate.