En hoe is het in...?

NL | EN
    Europees beroepspaspoort voor ingenieurs
    14 november 2011 - Afgestudeerde ingenieurs van Nederlandse universiteiten en hogescholen komen in de toekomst waarschijnlijk makkelijker in het buitenland aan de slag. Ze kunnen bij ingenieursvereniging KIVI NIRIA een Europese ‘engineering card’ aanvragen.

De kaart bevat informatie over opleiding, ervaring en training van de betreffende ingenieur en zal naar verwachting in alle landen van de Europese Unie worden ingevoerd, zegt Bouke Bosgraaf van KIVI NIRIA. De Europese federatie van ingenieursverenigingen heeft richtlijnen opgesteld waaraan het beroepspaspoort voor ingenieurs moet voldoen.

De pas is bedoeld om misverstanden over opleiding en kwaliteit in het buitenland te voorkomen. Bosgraaf: “Vooral in de Zuid-Europa wordt moeilijk gedaan. Je ziet soms schrijnende gevallen: een Italiaan die na zijn studie in Delft terugkeert naar Italië en daar niet aan de slag mag omdat hij in Nederland geen werkervaring heeft opgedaan.”

De ‘engineering card’ is geen waterdichte oplossing voor dergelijke problemen, erkent Bosgraaf. “Maar door de kaart zullen landen wel gepusht worden om minder moeilijk te doen. Het is dan meteen duidelijk dat iemand aan een gevalideerde opleiding heeft gestudeerd en welke ervaring hij heeft.”

Nederland is na Duitsland het tweede land dat de pas invoert. Ook Portugal, Spanje, Slovenië en Tsjechië werken eraan. (HOP)

European professional passport for engineers
    Soon, engineering graduates from Dutch universities and universities of applied sciences will probably have less difficulty finding a job abroad. Engineering association KIVI NIRIA provides European ‘engineering cards’ to that end.