En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e-prof Van Hee Koninklijk onderscheiden bij afscheid
    14 november 2011 - Prof.dr. Kees van Hee is vrijdag bij zijn afscheidsrede aan de TU/e benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De 64-jarige hoogleraar kreeg de Koninklijke onderscheiding uit handen van Hans Gaillard, burgemeester van Son en Breugel. x44_s.jpg
    Professor Kees van Hee wordt gefeliciteerd door burgemeester Hans Gaillard.
    Foto | Photodette

Van Hee (Wiskunde & Informatica) werd onderscheiden vanwege zijn topprestaties op het gebied van de wetenschap en daarbuiten, met een grote betekenis voor de samenleving. Daarbij wist hij doorlopend bruggen te slaan tussen wetenschap en industrie, waar hij afwisselend werkzaam was, zo luidt de motivatie achter de toekenning van de onderscheiding.

Aan de TU/e hielp hij de opleiding Technische Informatica uitgroeien tot een internationaal bekende en gerenommeerde studie. Ook was hij de motor achter de verbetering van bestaande en ontwikkeling van nieuwe opleidingen aan de drie Nederlandse TU’s en maakte hij zich hard voor samenwerking tussen technische ontwerpersopleidingen in Europa en voor een internationaal keurmerk voor deze studies.

Van Hee was voorzitter, directeur of lid van diverse gezaghebbende instituten of adviescommissies, begeleidde ruim honderddertig aanstaande ingenieurs en een twintigtal promovendi (van wie zeven inmiddels zelf hoogleraar zijn) en schreef vele tientallen tijdschriftartikelen, congresbijdragen, technische rapporten, hoofdstukken van boeken en meerdere eigen leerboeken, waaronder het nog steeds gebruikte ‘Information Systems Engineering - A Formal Approach’.

Van Hee is vereerd met de onderscheiding, die voor hem volslagen onverwacht kwam: “Dat betekent dat heel veel mensen heel veel moeite hebben moeten doen”. Het kersverse officierschap overtreft volgens hem alle wetenschappelijke eerbewijzen. “Nou ja, het allermooiste is het natuurlijk als je een Nobelprijs krijgt, maar die bestaat niet voor informatica en ook niet voor wiskunde.” Lachend: “En die ben ik trouwens ook niet waard”.

Hoewel hij afscheid heeft genomen als hoogleraar, is Van Hee voorlopig nog volop actief aan de TU/e, onder meer als directeur van het Stan Ackermans Instituut. Daarnaast hoopt hij een start-up te beginnen rondom zorgrobot ROSE. “Dat project heeft een mooi prototype opgeleverd, dat al twee maanden getest is bij ZuidZorg. De komende drie jaar hopen we hiermee, samen met meerdere zorgorganisaties, proeftuinprojecten te gaan doen; erg spannend. Voorlopig heb ik mijn handen dus nog vol genoeg.” (MvdV)

TU/e professor Van Hee received Royal Honor upon leaving
    At his farewell lecture last Friday, TU/e’s prof.dr. Kees van Hee was appointed Officer in the Order of Orange-Nassau. The 64-year-old professor received the Royal distinction from Hans Gaillard, the mayor of Son en Breugel.