En hoe is het in...?

NL | EN
    Sabbatical hoofdprijs BIG-Award
    14 november 2011 - Woensdagmiddag is het zover: vanaf 14.00 uur nemen dr.ir. Massimo Mischi (Signal Processing Systems), prof.dr.ir. Bert Blocken (Building Physics & Systems) en dr.ir. Michael Boot (Combustion Technology) het in de Blauwe Zaal tegen elkaar op in de eerste finale van de Best Innovator Group Award. De hoofdprijs is een sabbatical ter waarde van 25.000 euro. De inleidende beschietingen -in de vorm van postercampagnes en social mediaoffensieven- zijn in volle gang.

x45_s.jpg
    De promotieposter voor Mischi.

Blocken, Boot en Mischi vertegenwoordigen de groepen die zijn overgebleven na de drie voorrondes van de BIG-Award. Een van de finalisten gaat woensdag naar huis met een subsidie van 25.000 euro, in principe te besteden aan een sabbatical. Prof.dr.ir. Ton Backx van de organiserende Faculty Club: “Onze wens was een promotieplek, maar dat bleek vanwege de bezuinigingen niet haalbaar. De prijs is nu een significant bedrag waarmee iemand uit de winnende groep een periode op sabbatical kan bij een gerenommeerde onderzoeksgroep elders, of waarmee iemand van elders hierheen kan komen.”

Om op voorhand zoveel mogelijk supporters te mobiliseren -het publiek bepaalt voor de helft wie er wint-, is Signal Processing Systems een posteractie begonnen om de kandidatuur van Massimo Mischi te ondersteunen. “Movember, grow your mo, vote for Massimo”, staat op de posters geschreven - aanhakend op de wereldwijde actie om in november snorren te laten groeien (‘mo’ komt van het Franse ‘moustache’) om aandacht te vragen voor de gezondheid van mannen in het algemeen en prostaatkanker in het bijzonder. Mischi heeft een methode ontwikkeld om met microbubbeltjes en ultrageluid tumoren te lokaliseren in de prostaat.

Ook Michael Boot laat zich niet onbetuigd en heeft Twitter, Facebook en LinkedIn ingeschakeld om zijn ambitie - de introductie van een schone biodiesel op basis van het additief CyclOx, waarop hij promoveerde- te verwezenlijken. Hij heeft een alternatieve sabbatical in gedachten voor als hij wint: “Ik wil die 25.000 euro gebruiken om hier op het TU/e-terrein een ‘living lab’ uit te rollen. Dat moet een demo-reactor worden waarin we uit ons eigen afval onze eigen brandstof gaan maken.”

Op de thuisfaculteit van Bert Blocken, Bouwkunde, zijn mails rondgegaan met de oproep om hun kandidaat te komen steunen. Blocken onderzoekt fysische processen in de stedelijke omgeving, zoals warmte- en vochtoverdracht en luchtverontreiniging. Ook doet zijn groep in een speciale testruimte onderzoek naar het klimaat in geventileerde ruimtes, zoals vliegtuigcabines. De prijs zou Blocken goed uitkomen: hij heeft begin volgend jaar al een sabbatical gepland aan het ETH in Zürich.

Om te voorkomen dat de publieksstem automatisch gaat naar de finalist met de grootste achterban, roept de organisatie ook TU/e’ers van andere faculteiten op om naar de Blauwe Zaal te komen. Filmpjes waarin de Blocken, Boot en Mischi hun onderzoek presenteren, staan inmiddels online. (TJ)

Sabbatical first prize BIG Award
    It all starts on Wednesday afternoon: in the Blauwe Zaal, starting at 2PM, dr.ir. Massimo Mischi (Signal Processing Systems), prof.dr.ir. Bert Blocken (Building Physics & Systems), and dr.ir. Michael Boot (Combustion Technology) will be competing in the first finale of the Best Innovator Group Award. First prize is a sabbatical worth 25,000 euro. Initial warfare –poster campaigns and social media offensives– is in full swing.