En hoe is het in...?

NL | EN

Gezamenlijke projecten Utrecht en Eindhoven van start

3 november 2011 - Duurzame energie, medische beeldverwerking en regeneratieve geneeskunde. Dat zijn de terreinen waarop bij de Universiteit Utrecht, het UMC Utrecht en de Technische Universiteit Eindhoven drie grote projecten van start zijn gegaan. De organisaties sloten begin dit jaar een strategische alliantie en investeren 3,25 miljoen euro in bovengenoemde projecten. x6_s.jpg

Het zogeheten ‘preferred partnership’ biedt de universiteiten meer toegang tot elkaars science parken: het fundamentele onderzoek (Universiteit Utrecht), en het klinisch onderzoek en patiëntenzorg (UMC Utrecht) enerzijds en de technologie en toepassingen van wetenschappelijke concepten (TU/e) anderzijds.

De partners investeren in gezamenlijk onderzoek, realiseren deeltijdaanstellingen over en weer voor hoogleraren en bieden al hun studenten toegang tot hun onderwijs. Ook zal gezamenlijk een nieuwe master op het gebied van biomedische technologie worden ontwikkeld. Onlangs bleek de Universiteit Utrecht in de Elsevier-enquête de beste brede universiteit en de TU/e de beste technische universiteit.

De samenwerking tussen de drie instellingen sluit nauw aan bij de Strategische Agenda van staatssecretaris Zijlstra van OCW (meer profilering van de instellingen en meer samenhang tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven) en onder meer bij de topsectoren Energie en Life Sciences die het kabinet eerder dit jaar heeft aangewezen.

De regio Utrecht en de regio Brabant horen beide bij de top 10 van de meest competitieve regio’s in Europa. De verdere ontwikkeling van een gezamenlijke en hoogwaardige wetenschappelijke kennisinfrastructuur zal bijdragen aan een versteviging van de concurrentiepositie van beide regio’s. (FvO)

De drie grote projecten op een rijtje:

Duurzame Energie: Solar Fuels
    Dit innovatieve en excellente onderzoeksprogramma richt zich op het realiseren van solar fuels voor het einde van dit decennium en kent een brede opzet van fundamentele onderzoeksvragen tot mogelijkheden voor nieuwe technologie.

Medische beeldverwerking: Imaging
    In dit project gaat het om het vergroten van de impact van MRI (Magnetic Resonance Imaging) als instrument in klinische diagnostiek en biomedisch onderzoek, het versnellen van de technologische ontwikkeling en het ontwikkelen van nieuwe toepassingen.

Regeneratieve geneeskunde
    De regeneratieve geneeskunde, die zich richt op het lichaamseigen herstel van beschadigde organen en weefsels, strekt zich binnen dit project uit van technologische uitdagingen en klinische praktijk tot het aantrekken van wetenschappelijk toptalent.

Start joint projects Utrecht and Eindhoven

Renewable energy, medical imaging and regenerative medicine. Those are the featured topics of three major projects that have recently started at Utrecht University, UMC Utrecht and the Eindhoven University of Technology. Early this year, the organizations signed a strategic alliance and subsequently invested 3.25 million euro in above projects.

The so-called preferred partnership offers universities easier access to each others’ science parks: fundamental research (Utrecht University) and clinical research and patient care (UMC Utrecht) on the one hand, and technology and application of scientific concepts (TU/e) on the other.