En hoe is het in...?

NL | EN

Vier nominaties TU/e voor Archiprix 2012

4 november 2011 - Een vakjury van de TU Eindhoven heeft vorige week vier studenten van de faculteit Bouwkunde genomineerd voor de Archiprix 2012. Dat is de jaarlijkse prijs voor het beste afstudeerplan op het gebied van stedenbouw en architectuur. De uitverkoren plannen zijn tot en met volgende week te bekijken op Plaza in het faculteitsgebouw Vertigo van Bouwkunde.
    Het plan Delirious Amsterdam van Martijn Schlatmann is, samen met drie andere genomineerde plannen te zien in Vertigo.

De jury, dit jaar gevormd door Elphi Nelissen, Loes Veldpaus, Bert Dirrix, Frans Franssen, Hans Snijders en Gijs Wallis de Vries, zocht naar diepgang in de projecten. In de negentien geselecteerde afstudeerprojecten (1 stedenbouwkundig plan en 18 architectuurplannen) worden actuele onderwerpen aangesneden.

Toch ziet de jury de huidige maatschappelijke vraagstukken zoals de economische crisis niet direct terug. De actualiteit zit volgens de juryleden dan ook niet in het onderwerp, maar juist in de reflectie erop. De vier genomineerde plannen laten volgens hen ieder op een eigen manier laten zien hoe ruimtelijk ontwerp, academisch onderzoek en reflectie samen kunnen gaan.

De genomineerden zijn:
    • Jeroen van Aerle met De Dans van de Tijd. Cultuurcentrum voor ervaring van innerlijke tijd.
    • Beerd Gieteling met Brick marks the spot: drie ontwerpen in baksteen voor het beleven van de uiterwaard Over de Maas.
    • Manoe Ruhé met Het stedelijk geheugen van Transvaal en de Schilderswijk
    • Martijn Schlatmann met Delirious Amsterdam

Wie uiteindelijk de winnaars van de Archiprix 2012 zijn, wordt pas in juni van het volgende jaar bekendgemaakt. (FvO)

Four Archiprix 2012 nominations TU/e
    Last week, an expert panel of TU/e nominated four students of the Department of Built Environment for the Archiprix 2012. It’s an annual award for the best graduation plan in the field of urban development and architecture. The chosen plans will be on display at Plaza in Built Environment’s department building Vertigo all through next week.