En hoe is het in...?

NL | EN

‘Gouden Luis’ voor Wagenings universiteitsblad

4 november 2011 - Het weekblad Resource van Wageningen Universiteit heeft de Gouden Luis in de Pels 2011 gewonnen. Volgens de jury houden de makers van hun vak en heeft Resource een duidelijke formule. x9_s.jpg

De prijs werd in 2008 ingesteld door de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam. Ze willen daarmee het belang benadrukken van goede, onafhankelijke journalistieke verslaggeving over het hoger onderwijs. “Het is goed om de hogescholen en universiteiten scherp te houden”, zei rector Jet Bussemaker van de Hogeschool van Amsterdam in haar inleidende praatje. Het rapport van de jury, onder leiding van journalist Dolf Rogmans, legde daar minder nadruk op en beoordeelde vooral de ambachtelijke kwaliteit van de media.

Van de circa dertig redacties van universiteits- en hogeschoolmedia hadden zich er – tot teleurstelling van de jury – maar elf aangemeld voor de prijs. Met de zomereditie “Het best gejatte nummer ooit”, won Erasmus Magazine de prijs voor beste productie. Daarin kopieerde de redactie de opmaak en stijl van rubrieken uit bekende tijdschriften.

In de categorie ‘beste vormgeving’ besloot de jury geen prijs toe te kennen. De leden waren vooral kritisch over de ingezonden hogeschoolbladen, die ze bestempelden als “Hyves op papier”. (HOP)

Award for university periodical Wageningen
    The Wageningen University weekly Resource won the Gouden Luis in de Pels 2011 (Golden Thorn in the Side). According to the judges, the team loves their job and Resource has a clear formula. The award was first presented in 2008 by the University of Amsterdam and the Amsterdam University of Applied Sciences. They want to stress the importance of good, independent coverage of issues in higher education.