En hoe is het in...?

NL | EN
    En hoe is het in...?
    17 november 2011 - Studenten van de TU/e gaan steeds vaker voor hun studie naar het buitenland.
    Voor stage of voor het verrichten van onderzoek, omdat het verplicht is of
    omdat ze het leuk vinden. Cursorlezers kunnen iedere week over de schouder
    van een TU/e-student in het buitenland meekijken.

En hoe is 't in... weergeven op een grotere kaart
    En hoe is het in Stockholm?

Inmiddels zit ik alweer een week of elf in Stockholm en ben ik zeker al wat ervaringen rijker die het vermelden wel waard zijn volgens mij. Mijn avontuur begon meteen met…oplichterij… ik ben gefopt door een nare man die me een mooie kamer aanbood en enkel 450 euro borg vroeg als aanbetaling. In ruil daarvoor had ik al wel kopieën van vrijwel al zijn officiële papieren gekregen en hem twee keer ontmoet. Helaas bleek dit niets waard toen ik bij de politie aanklopte. Hier hoorde ik dat hij anderen ook al vele duizenden euro’s afhandig had gemaakt. Gelukkig woon ik nu al zo’n tien weken in huis bij een vriendelijke oude dame met de beste bedoelingen maar soms wat neurotische trekjes.

Het dagelijkse leven in Zweden is iets duurder dan ik gewend ben. Wanneer het op stappen aankomt, rijzen de prijzen echt de pan uit: zeven euro voor een biertje is niet heel gek hier. Opvallend is echter wel dat de biertaks veel (vooral jonge) Zweden er niet van weerhoudt om veel te drinken.

Wanneer je overdag over straat loopt, valt vooral op dat uiterlijke verzorging een grote rol speelt in het dagelijkse ritueel van zowel man als vrouw hier. Pakken en skinny-jeans zijn veelvuldig te vinden in het straatbeeld en het hebben van een iPhone 4 lijkt een absolute must. Vervelende bijkomstigheid is dat ik nog geen broek gevonden heb hier die me past, omdat alle broeken in de winkel ook nogal skinny zijn en mijn onderlijf dus blijkbaar niet…

Uiteraard zit ik meer in de collegebanken dan dat ik me op straat loop te vergapen aan hip geklede mensen dus laat ik ook op dat gebied wat van mijn ervaringen delen. De vakken die ik hier volg zijn erg interessant, maar van wisselend niveau. Twee hiervan gaan vooral over de praktische kant van de mens-techniek interactie en de verschillende modaliteiten die een rol kunnen spelen bij het ontwerpen van een interface. Ik merk dat hier vooral ook veel praktische kennis zit op dit gebied. Daarnaast volg ik nog een vak dat zich bezighoudt met sociale media en dan met name de geschiedenis hiervan en misschien nog wel meer de mogelijkheden die het ons kan bieden in de toekomst. Wat me opvalt is dat verschillende onderwijsvormen worden gecombineerd om het leren zo leuk en aantrekkelijk te houden. Zeker een welkome aanvulling dus!

Helaas heb ik niet meer voldoende geld om ook de rest van Zweden te verkennen in de komende weken, mijn reis eindigt daarom alweer op 14 december. Bij thuiskomst begin ik naar alle waarschijnlijkheid zo snel mogelijk met afstuderen zodat ik vanaf volgende zomer misschien weer wat geld heb om de vrienden die ik hier gemaakt heb nog eens op te zoeken!

Tom Elsten, student Human Technology Interaction