En hoe is het in...?

NL | EN
    Universiteit schorst agenten na pepperspray-incident
    21 november 2011 - De twee politieagenten die afgelopen vrijdag in het Amerikaanse Davis demonstrerende studenten met pepperspray in het gezicht spoten, zijn door de universiteit geschorst. Het incident vond plaats op een campus van de Universiteit van Californië. x10_s.jpg

In een interview met studentenzender ‘Aggie TV’, zegt campusvoorzitter Linda Katehi “geschokt” te zijn door de gebeurtenissen. Op videobeelden is te zien hoe een van de agenten doodgemoedereerd zijn spuitbus leegt op een groep vreedzame demonstrerende studenten. Negen van hen werden ter plekke behandeld, maar twee demonstranten moesten naar het ziekenhuis. Tien anderen werden opgepakt. Het protest maakte deel uit van de wereldwijde Occupy-beweging.

De twee agenten die de studenten bespoten, zijn op betaald verlof gestuurd. Zij zouden zich bedreigd hebben gevoeld. In het interview zegt de campusvoorzitter dat zij “technisch gezien” het protocol volgden: “Maar het protocol is niet geschikt gebleken, zeker niet in de manier waarop het is gevolgd bij deze vreedzame bijeenkomst.” De veiligheidsprotocollen zijn er juist om studenten te beschermen, benadrukt ze.

Vrijdagmiddag werd het kampement van Occupy-demonstranten op de campus opgebroken door de politie. Daartoe was volgens de universiteit besloten omdat de veiligheid van de studenten in het kamp niet gegarandeerd kon worden in het weekend.

Toen er een paar tenten bleven staan en studenten bleven zitten, trad de politie op en ging het fout. “Het was niet de bedoeling om de mensen weg te halen of uiteen te drijven”, zegt Katehi. “Ik weet niet precies wat er gebeurde, waarom het op deze manier fout ging. Wat ik heb gezien op de video’s is vreselijk. Ik dacht niet dat dit zou kunnen gebeuren op onze campus.”

De universiteitsvoorzitter wil de komende maanden bijeenkomsten organiseren om te spreken over het incident en over hoe dergelijke voorvallen in de toekomst kunnen worden voorkomen. Daarnaast wordt een commissie van studenten, docenten en bestuurders ingesteld die het incident moet onderzoeken. Of de betrokken agenten straks weer aan de slag mogen bij de universiteit, is nog niet duidelijk. (HOP)

University suspends officers after pepper spray incident
    Two policemen that used pepper spray on demonstrating students in the American town of Davis last Friday have been suspended by the university. The incident occurred on one of the campuses of the University of California. In an interview with student channel Aggie TV, head of campus Linda Katehi said she was “shocked” by the events.