En hoe is het in...?

NL | EN
    Ultieme frisbeestrijd in Studentensportcentrum
    21 november 2011 - De Eindhovense studentenfrisbeevereniging Vertigo ontvangt zondag 27 november vier andere Nederlandse ultimate-frisbeeteams voor een competitiedag in het Studentensportcentrum. In tien wedstrijden, toegankelijk voor publiek, strijden ze om hun plek in de divisie of, liever nog, promotie naar een klasse hoger. x11_s.jpg
    De leden van frisbeevereniging Vertigo.

‘Rugby, maar dan zonder de blauwe plekken’, zo omschreven de frisbeefanaten van Vertigo hun sport eerder eens. Ultimate frisbee is een snelle teamsport die daarnaast het nodige inzicht vraagt, stelt bestuurssecretaris Jeremy Karouta. “Een schijf gaat vele malen sneller dan een bal of andere sportartikelen. Eigenlijk ben je vooral continu heel hard aan het rennen. ”
    Bij ultimate frisbee zijn er, net als bij rugby, aan weerszijden van het veld eindzones, legt Werktuigbouwkundestudent Karouta uit: “Het doel is dat je de schijf vangt in één van die eindzones, maar je mag niet lopen met de schijf. Eigenlijk is het redelijk simpel”.

Er bestaan meerdere frisbeesporten, maar ultimate frisbee is dé teamsportvariant. Een team bestaat gemiddeld uit tien spelers, die in het outdoor-seizoen zeven tegen zeven strijden en indoor vijf tegen vijf. Een outdoor wedstrijd duurt twee keer een half uur, een indoor wedstrijd (zoals zondag) een half uur.

De teams die in het Studentensportcentrum tegen elkaar gaan strijden, spelen alle in de vierde divisie (van de in totaal zeven divisies in de competitie). In het indoorseizoen zijn er vier competitiedagen zoals zondag in Eindhoven: “Op elke dag kun je als team promoveren of degraderen. De beste van een divisie gaat een divisie omhoog. In principe kun je gedurende een seizoen dus vier divisies hoger of lager uitkomen”, verduidelijkt Karouta. Vertigo wist één keer de derde divisie te bereiken, maar vertoeft verder bovenal in de vierde divisie.

De Eindhovense studentenfrisbeeclub heeft een kleine twintig leden, onder wie twee vrouwen. Volgens Karouta een mooi en redelijk stabiel aantal, “maar meer is altijd fijner. Het liefst zouden we twee volwaardige teams hebben om mee te trainen en wedstrijden mee te kunnen oefenen”.

De eerste wedstrijd begint zondag 27 november om 10.00 uur, publiek is welkom. Klik hier voor meer informatie over Vertigo. (MvdV)

Ultimate Frisbee in Student Sports Center
    On Sunday, November 27, the Eindhoven student Frisbee association Vertigo will be host to four other Dutch Ultimate Frisbee teams for a competition in the Student Sports Center. Over ten games, which will all be open to the public, they’ll be competing for a spot in the Frisbee league, or better yet: a promotion.