En hoe is het in...?

NL | EN
    Prijzen voor TU/e’ers met hoogste cijfers in eerste studiejaar
    21 november 2011 - Zes TU/e-studenten die in hun eerste jaar in hun vakgebied de beste studieresultaten haalden, krijgen woensdag 23 november een Jong Talent Prijs van vijfhonderd euro. TU/e’er Peter Koymans, student Technische Wiskunde, scoorde zelfs het hoogste gemiddelde cijfer van alle 43 prijswinnaars: een 9,68. x12_s.jpg

De Jong Talent Prijzen zijn een initiatief van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen, die hiermee jaarlijks jonge talenten in de exacte en technische wetenschappen beloont.
    Onder de 43 winnaars van een Jong Talent Prijs zijn dit jaar zes TU/e-studenten: Arjan Loenen (Biomedische Technologie), Daan van Kleef (Scheikundige Technologie), Mark Wijnen (Technische Natuurkunde), Astrid Pieterse (Technische Informatica), Yuri Steinbuch (Werktuigbouwkunde) en Peter Koymans (Technische Wiskunde). Laatstgenoemde twee behaalden in hun eerste studiejaar tevens de hoogste cijfers van alle winnaars: gemiddeld een 9,68 (Koymans) en een 9,67 (Steinbuch).

Koymans wist niet dat hij voor de prijs was voorgedragen, “ik wist niet eens dat deze prijs er is. Maar ik ben er heel blij mee”. Bij het eindexamen op het vwo scoorde hij gemiddeld ook al een indrukwekkende 9,4. Koymans, die zowel de bachelor wiskunde als informatica doet, gaat dan ook volledig voor zijn studie. “Ik vind het belangrijk om goed te worden in mijn vakgebied en later een echt goede onderzoeker te worden.”
    Of er nog wel een leven naast zijn studie is? “Zo af en toe. Er gaat veel tijd in zitten als je er serieus voor wilt gaan. In het studentenleven doe ik over het algemeen niet veel.” Een opvallende uitzondering hierin is hij in zijn directe omgeving niet, zegt hij. “Je zoekt toch mensen op die dezelfde instelling hebben en ook serieus werken. Dan valt het minder op.”

Koymans runner-up Yuri Steinbuch vindt de prijs “hartstikke vet natuurlijk. Onderwijsdirecteur Rick de Lange had in september wel gezegd dat de faculteit mij als kandidaat wilde voordragen, maar dit had ik niet verwacht”. Niet dat de Werktuigbouwkundestudent zich niet bewust is van zijn prestaties: “Ik hou mijn cijfers natuurlijk wel bij, ik haal veel tienen en wat negens, dan weet je wel dat je goed scoort”. Maar, zo benadrukt hij: “Ik doe het er niet voor. Ik doe gewoon mijn best en als dat goed genoeg is voor een prijs als deze, is dat natuurlijk mooi meegenomen”.
    Steinbuch, zoon van TU/e-hoogleraar Maarten Steinbuch, verzekert dat hij niet twentyfour-seven met zijn neus in de boeken zit. “Ik zit in twee commissies van de studievereniging, volg het Honors program, sport drie keer in de week, ga uit, speel piano, zing en heb een vriendin aan wie ik bijna het hele weekend kwijt ben. Maar daarnaast ga ik wel naar alle colleges, begeleide zelfstudies en dergelijke. Dat heb ik wel een beetje van thuis uit meegekregen, om alles goed bij te houden.”

De prijsuitreiking is woensdag 23 november in Haarlem. Dan worden ook de negen afstudeerprijzen van dit jaar uitgereikt, waaronder de M&I/partners Informatie Scriptieprijs 2011 voor TU/e’er Erik Tromp. Hij studeerde in augustus van dit jaar bij Business Information Systems af op zijn scriptie over het betrouwbaar analyseren van berichten op sociale media. (MvdV)

Prize for students with highest grades in first year
    Come Wednesday, November 23, six TU/e students who scored the best results in their area of expertise in their first year will be receiving the Young Talent Prize worth 500 euro. TU/e student Peter Koymans, student of Applied Mathematics, even managed to score the highest grade average out of all 43 prize winners: 9.68.