En hoe is het in...?

NL | EN
    Tussen grappen door wijze lessen van Jan Mulder
    23 november 2011 - Jan Mulder, oud-voetballer, columnist en vaak geziene gast bij De Wereld Draait Door, gaf vanmiddag een lezing aan de TU/e. De commissie van de Wervingsdagen had hem gevraagd een en ander te vertellen over zijn carrière. Tijdens zijn lezing stak hij de draak met dat verzoek, maar tussen alle grappen door waren er wel wijze lessen voor de studenten. x23_s.jpg
    Jan Mulder gaf een lezing in de Blauwe Zaal.
    Foto l Bart van Overbeeke

Met zijn van cynisme doordrenkte anekdotes weet ‘beroepsmopperaar’ Jan Mulder met zijn gebruikelijke bromstem de driekwart gevulde Blauwe Zaal goed te vermaken. De ene kwinkslag volgt na de andere en uiteraard ontbreken de namen Johan Cruijff en Louis van Gaal niet in zijn relaas. Maar tussen zijn grapjes door, kregen de toehoorders toch echt nog wel wijze raad mee. Zoals ‘wacht met je oordeel’, ‘wees duidelijk en leer goed Nederlands’, ‘wees overtuigd van je talent’ en ‘doe ervaring op. Laat dat gevoel niet lopen en bijt je ergens in vast’. En over de start van zijn carrière als analyticus wil hij ook nog wel even iets kwijt: “Toen ik tegen mijn zoon Yuri toen hij elf was tijdens een wedstrijd riep ‘Wakker worden!’ was dat een goede analyse.”

Studenten Maarten Sjoerdsma (Technische Bedrijfskunde), Daan Mulders en Ruben Merkx (beiden Bouwkunde) en Tess Landsman (heeft haar bachelor Bouwkunde net afgerond) waren vooral ter vermaak bij de lezing. Toch zien ze wel iets in de woorden van de mediapersoonlijkheid. Mulders: “Je moet soms lef hebben. En er zijn ook gewoon veel mensen die niet veel meer weten dan ik.”

De Wervingsdagen zijn maandag begonnen en duren nog tot en met morgen. Volgens de organiserende commissie is er volop belangstelling voor de workshops en trainingen die studenten moeten ondersteunen bij de start naar een werkend leven. (JvG)

Jan Mulder

Foto l Bart van Overbeeke

Jan Mulder alternates jokes with advice

Jan Mulder, former soccer player, columnist and frequenting co-host at ‘De Wereld Draait Door’ delivered a speech at TU/e yesterday. The Recruitment Day committee had asked him to talk about his career. Although he ridiculed that request during his lecture, in between jokes he still provided solid advice for all students attending.