En hoe is het in...?

NL | EN
    Aangifte tegen Stapel
    24 november 2011 - De Universiteit van Tilburg heeft, mede namens de Rijksuniversiteit Groningen, aangifte gedaan tegen ex-hoogleraar Diederik Stapel wegens wetenschappelijke fraude.

Dat zegt een woordvoerder van de RUG. Stapel heeft ten minste dertig artikelen gepubliceerd op basis van valse data, bleek eind oktober uit het eerste rapport van de commissie-Levelt, die de kwestie onderzoekt. Ook verschafte hij valse data aan promovendi. Daarmee heeft Stapel veel jonge wetenschappers geschaad. Rector Philip Eijlander van de Universiteit van Tilburg liet toen al weten dat hij aangifte zou gaan doen, zoals de commissie adviseerde.

Momenteel neemt de onderzoekscommissie onder leiding van oud-KNAW-president Pim Levelt nog tientallen artikelen van de hand van Stapel onder de loep. (HOP)

Stapel charged
    Tilburg University has pressed charges against former professor Diederik Stapel, also on behalf of Groningen University, for scientific fraud.