En hoe is het in...?

NL | EN
    VVD wil meer controle op internationalisering
    25 november 2011- De VVD heeft er weinig vertrouwen in dat het geld voor internationalisering in het hoger onderwijs goed wordt uitgegeven. De partij wil meer inzicht krijgen in de besteding.
    Het is belangrijk dat steeds meer Nederlandse studenten een tijdje in het buitenland studeren, vindt VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas. “De vraag is alleen of de brei aan clubs en instituten die ‘iets internationaals’ doen en waar we nu klakkeloos geld naartoe overmaken, daadwerkelijk bijdragen aan het bereiken van dat doel.”

In de rijksbijdrage voor universiteiten en hogescholen zit een budget voor internationalisering. Zo krijgt het hbo 3,5 miljoen euro die hogescholen naar eigen inzicht mogen besteden. Het wetenschappelijk onderwijs krijgt veel meer geld, namelijk 87,4 miljoen euro, maar daarvan gaat het leeuwendeel naar Nederlandse instituten in het buitenland.

Het antwoord op Kamervragen waarmee het ministerie gisteren kwam, is volgens de VVD onvoldoende. De liberalen vragen zich af of de verschillende organisaties die zich met internationalisering bezighouden, niet allemaal hetzelfde doen. Ook willen ze weten op basis van welke afspraken “deze clubs” worden gefinancierd. “De controlerende taak van het parlement komt zo in het geding”, aldus Lucas. (HOP)
    VVD wants internationalization to be monitored more strictly
    VVD isn’t convinced the money for the internationalization of higher education will be spent properly. The party wants the expenditure to be more transparent. The government contribution for universities and universities of applied sciences includes an internationalization budget. For example, hbo receives 3.5 million euro to spend at its own discretion. Universities receive much more money, 87.4 million euro, but the greater part of that goes to Dutch institutions abroad. The answer the department came up with in response to parliamentary questions is insufficient, according to VVD.