En hoe is het in...?

NL | EN
    Veel problemen met DUO en Studielink
    28 november 2011 - Bij drie op de tien studenten gaat wel eens iets mis bij het doorgeven van een verhuizing, het aanvragen van studiefinanciering of het vervangen van een defecte ov-kaart. En die problemen blijken niet snel op te lossen.

Dat meldt actualiteitenrubriek EenVandaag op grond van een peiling onder tweeduizend studenten. Bijna één op de acht studenten is wel eens tijdelijk studiefinanciering misgelopen, bijvoorbeeld doordat het adres in de gemeentelijke basisadministratie niet overeenkwam met de gegevens in de systemen van de Dienst Uitvoering Onderwijs.

Studenten moeten zelf zorgen dat hun gegevens kloppen, maar volgens EenVandaag is het niet gemakkelijk om eventuele administratieve fouten op te lossen. Studenten klagen bijvoorbeeld dat DUO bij twijfel brieven stuurt naar het oude adres van de student, en niet naar het nieuwe, waardoor ze niet op tijd merken dat er iets mis is.

Eén op de zeven studenten moet wel eens opdraaien voor reiskosten terwijl hun ov-chipkaart die had moeten dekken, bijvoorbeeld doordat een defecte kaart pas na weken of maanden wordt vervangen.

Volgens zo’n vier op de tien studenten zijn de websites van DUO (die doorverwijst naar de oude IB-Groep website) en Studielink slecht. Via die sites moeten studenten hun gegevens beheren en wijzigingen doorgeven. Bijna tachtig procent van de studenten zou zijn zaken het liefst bij één centraal studentenloket regelen.

LSVb-voorzitter Pascal ten Have is niet verrast over de klachten, maar zegt geschrokken te zijn door het aantal studenten dat problemen ondervindt.

Voor de peiling ondervroeg EenVandaag studenten in haar jongerenpanel en leden van LSVb en ISO over hun ervaringen met Studielink en DUO.(HOP)
    Many issues DUO and Studielink
    Three out of ten students have come up against issues when registering a change of address, applying for a student grant, or replacing a defective public transport pass. And it turns out they’re not resolved easily.