En hoe is het in...?

NL | EN
    “Pechvogels ongelijk behandeld in hoger onderwijs”
    28 november 2011 - Er dreigt ongelijke behandeling van studenten die buiten hun schuld langer over hun opleiding doen, voorspelt de LSVb. Want er zitten grote verschillen tussen de profileringsfondsen van universiteiten en hogescholen. x35_s.jpg
    De profileringsfondsen zijn bedoeld voor studenten die langdurig ziek zijn of een handicap hebben, maar ook voor studentbestuurders, topsporters en talentvolle studenten van buiten Europa die het hoge instellingscollegegeld niet kunnen betalen.

Met de komst van de langstudeerboete van drieduizend euro en het afschaffen van de basisbeurs in de masterfase zal er steeds vaker een beroep worden gedaan op de fondsen, is de algemene verwachting. Instellingen mogen zelf weten hoeveel geld ze in de fondsen steken. Uit een vandaag gepresenteerd onderzoek van de Landelijke Studenten Vakbond blijkt dat hogescholen veel minder gul zijn dan universiteiten.

Niet alleen reserveren ze minder voor bestuursbeurzen, maar ook voor afstudeersteun. De LSVb vindt vooral dat laatste vreemd, want “het is onwaarschijnlijk dat hbo-studenten minder vaak last hebben van ziekte en vervelende familieomstandigheden dan wo-studenten”. Het ligt volgens de bond meer voor de hand dat hbo-studenten weinig bekend zijn met het profileringsfonds, wat bevestigd wordt door hbo-decanen. Informatie is slecht te vinden op de websites van de instellingen, had ook de Onderwijsinspectie al geconstateerd.

Maar ook tussen universiteiten en hogescholen onderling zijn de verschillen groot, blijkt uit cijfers die ze zelf aanleveren. Zo heeft Wageningen Universiteit gemiddeld 302 euro per student beschikbaar, en de Universiteit Utrecht 37 euro. In het fonds van de Haagse Hogeschool zit veertien euro per student en bij Inholland moeten studenten het gemiddeld met dertig cent stellen. Het bedrag per student aan de TU/e is 86,94 euro en het totaalbedrag is 635.000 euro. Daarmee staat de TU/e op de derde plek bij de WO uitgaven per student.

Veel instellingen verwachten ook zelf dat de druk op de profileringsfondsen verder zal toenemen. Dat zal volgens hen vooral ten koste gaan van de bestuursbeurzen en de regelingen voor topsporters en talentvolle buitenlandse studenten. Ook de TU/e wil flink gaan korten op de bestuursbeurzen. Zie ook onder meer dit artikel in Cursor.

De LSVb roept op tot meer helderheid over het profileringsfonds. Niet elke instelling gebruikt dezelfde regels, procedures en naam voor het fonds, waardoor studenten niet goed weten waar ze recht op hebben. Omdat bovendien in jaarrekeningen vaak niet vermeld wordt hoeveel geld er in het fonds zit, is het lastig om instellingen ter verantwoording te roepen. LSVb-voorzitter Pascal ten Have roept politiek en instellingen op om er volgend collegejaar voor te zorgen dat gedupeerde studenten op het fonds kunnen rekenen.(HOP)
    “Unlucky ones treated differently”
    For students who can’t help their delayed graduation, an unfair treatment looms, says LSVb. Graduation funds for universities and universities of applied sciences vary widely.