En hoe is het in...?

NL | EN

Twee alumni winnen New Venture Brabant

17 november 2011 - Niek Otten en Erik van Erp hebben deze week in Tilburg de eerste prijs gewonnen tijdens de New Venture Brabant. Beide alumni, vorig jaar afgestudeerd aan de faculteit Industrial Design, wonnen met hun vinding ‘Lockless’.

Lockless kan een uitkomst betekenen voor mensen met Alzheimer. Het is een manier van 'afsluiten zonder opsluiten' aldus de winnaars. De gedachte achter het idee van Lockless: mensen met Alzheimer die bijvoorbeeld de wc-deur achter zich sluiten, weten vaak niet meer hoe ze de deur op slot hebben gekregen op het moment dat ze de wc weer willen verlaten. Met een simpele druk tegen de deur opent de deur met het systeem van Lockless vanzelf.

Niek Otten (rechts) en Erik van Erp.

Niek Otten: “Ik ben super blij met de prijs. Het betekent voor mij een mooie opstap naar de realisatie van ons idee”. De beide prijswinnaars ontvingen bij de uitreiking in het MIDIi-theater in Tilburg duizend euro van het Innovation Lab. Daar kwam nog een extra prijs bovenop van drieduizend euro aan juridische adviesdiensten, beschikbaar gesteld door Loyens & Loeff. Otten: “We gaan dat gebruiken voor het advies omtrent octrooi aanvragen”.

Naast Lockless, was er een tweede plaats voor KortingApp (500 euro) en een derde plaats voor Stabilis (250 euro) als meest veelbelovende start-ups van Brabant. De bedrijfjes dingen in juni 2012 mee in de landelijke finale voor een van de hoofdprijzen van 20.000 euro.

Behalve de TU Eindhoven, deden ook Avans, Fontys, NHTV Breda en Tilburg University mee aan de businessplancompetitie voor studenten. Dat mede is opgezet door het Brabant Center of Entrepeneurship. (FvO)

Two alumni win New Venture Brabant
    Niek Otten and Rik van Erp won first prize at New Venture Brabant this week. Both alumni graduated from the Department of Industrial Design last year. Their winning design is called ‘Lockless’. Lockless could be a great help for people suffering from Alzheimer’s. It’s a way of ‘locking without locking in’, according to the winners. The idea behind Lockless: people with Alzheimer’s that lock the toilet door often can’t remember how they locked it by the time they want to get out again. By simply pushing against the door, the Lockless system opens the door automatically.