En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e-prof krijgt hoge Franse onderscheiding
    29 november 2011 - Prof. dr. ir. René de Borst is benoemd tot Officier dans l'Ordre National du Mérite. Hij werd vorige week geïnformeerd via een brief van de Franse ambassadeur in Nederland dat de president van de Franse Republiek hem deze belangrijke onderscheiding had toegekend. x41_s.jpg
    Prof.dr.ir. René de Borst.
    Archieffoto l
    Bart van Overbeeke
    De Borst krijgt zijn benoeming vanwege het bevorderen van de relaties tussen Frankrijk en Nederland op het gebied van onderzoek en hoger onderwijs. De hoogleraar Werktuigbouwkunde is een aantal jaren lid geweest van de Frans-Nederlandse Samenwerkingsraad en was wetenschappelijk directeur van de Frans-Nederlandse Akademie. Hij vervulde gasthoogleraarschappen aan de École Normale Superieure en aan de INSA Lyon in Metz. De Borst was in deeltijd Directeur de Recherche bij het Centre National de la Recherche Scientifique en zat in jury's van de Agence Nationale de la Recherche en het Institut Universitaire de France. Ook begeleidde hij een aantal promovendi in Frankrijk als eerste promotor.

In een reactie per mail laat de universiteitshoogleraar weten: “Ik heb reeds lang zeer goede banden met veel wetenschappers in Frankrijk, en dan rol je van het ene in het andere. Wat dit voor me betekent, is wellicht het best uitgedrukt in een e-mail die ik ontving van Herbert Mang, emeritus-hoogleraar aan de TU Wenen en oud-president van de Oostenrijkse Akademie van Wetenschappen”: ‘It is a well deserved honour reflecting not only your top position in the international scientific world of mechanics but also your long-standing connections with French scientists and research institutions.’

President De Gaulle stelde de Ordre National du Mérite in 1963 in. De onderscheiding is bedoeld voor burgerlijke of militaire successen en zowel Franse onderdanen als buitenlanders kunnen ervoor in aanmerking komen. Het is niet de allerhoogste onderscheiding in Frankrijk, dat is de Ordre national de la Légion d'honneur. De Ordre National du Mérite kent vijf klassen, namelijk de Grand'croix, de Grand officier, de Commandeur, de Officier en de Chevalier.

Het is nog niet bekend wanneer de officiële uitreiking van de onderscheiding is. (JvG)
    TU/e professor receives prestigious French distinction
    Prof.dr.ir. René de Borst has been named ‘Officier dans l’Ordre national du Mérite’. Last week, he received a letter from the French ambassador in the Netherlands informing him that the president of the French Republic had awarded him with the important distinction.