En hoe is het in...?

NL | EN
    Kritisch sintgedicht van Groep-één voor bezuinigend CvB
    21 november 2011 - Met een kritisch sinterklaasgedicht en een zakje chocolademuntjes bracht Groep-één maandagochtend een bezoek aan het College van Bestuur om de voorgenomen bezuiniging op de bestuursbeurzen aan te kaarten. Want zoals er op de beurzen gekort wordt, “ik vind dat het niet kan. Efficiënter mag het zeker, maar wel in een eerlijk plan”, schrijft ‘Sint’. x8_s.jpg

Besturen van diverse studentenorganisaties aan de TU/e kregen voor het weekend al dezelfde post van Sint. Een ludieke actie van Groep-één “om aan te geven dat wij de besturen uit alle macht zullen proberen te helpen om volgend collegejaar genoeg beurs te krijgen om het studentenleven in Eindhoven in stand te kunnen houden”, verklaart fractievoorzitter Sandra van Tienhoven.
    Het College van Bestuur van de TU/e liet in oktober weten 245.000 euro te willen bezuinigen op het jaarlijkse beurzenbudget van 545.000 euro. PF en Groep-één, de studentenfracties in de universiteitsraad, vinden de geopperde korting buiten proportie en onvoldoende onderbouwd.

Ook het College van Bestuur krijgt op maandagochtend een sintpakketje van Van Tienhoven, fractiegenoot Yos Purwanto en Jasper Beerens, tweede op Groep-ééns lijst bij de komende verkiezingen. “Want jullie zijn óók een bestuur en hebben ook geld nodig”, aldus Van Tienhoven. “Maar wij krijgen geen beurs”, zo neemt universiteitssecretaris ir. Harry Roumen het gedicht en de chocolade-euro’s lachend in ontvangst.

Roumen (rechts op de foto) zegt het goed te vinden “dat jullie eraan trekken”. “Jullie hebben een mooi thema aangereikt gekregen van ons”, vult CvB-lid mr. Jo van Ham aan. Van Tienhoven moet bekennen dat er in de aanloop naar de verkiezingen voor de studentenfracties in de U-raad dit jaar de nodige aansprekende discussiepunten op tafel liggen.

Het spontane maandagochtendbezoek van Groep-één valt in goede aarde bij Roumen en Van Ham. Of er ook daadwerkelijk iets mee te hálen valt voor de studenten? Volgens Van Ham wel: “Ook wij willen een goed overleg hierover en er valt voor hen best nog wat te winnen. We staan er open en reëel in”.
    Roumen vult aan dat de bestuursbeurzen aan ‘diverse tafels’ binnen de universiteit onderwerp van gesprek zijn en dat de knoop hierover uiterlijk in februari 2012 wordt doorgehakt.

Van Tienhoven zegt vertrouwen te hebben in een goede afloop. “Overal aan de TU/e moet worden bezuinigd en we begrijpen dat ook studenten zullen moeten inleveren. We willen alleen wel dat dat in goed overleg gaat. Het zal best nog wat strijd gaan kosten, maar volgens mij komen we er wel uit.” (MvdV)

Critical Groep-één Sinterklaas poem for cost-cutting Executive Board

Carrying a critical Sinterklaas poem and a bag of chocolate coins, Groep-één visited the Executive Board last Monday. They wanted to touch on the proposed cutbacks on student board grants. The way they plan to cut those grants, “I just don’t think you can / Yes, it could do with more efficiency, but draw up a proper plan”, says ‘Sint’.