En hoe is het in...?

NL | EN
    En hoe is het in...?
    22 maart 2012 - Studenten van de TU/e gaan steeds vaker voor hun studie naar het buitenland.
    Voor stage of voor het verrichten van onderzoek, omdat het verplicht is of
    omdat ze het leuk vinden. Cursorlezers kunnen iedere week over de schouder
    van een TU/e-student in het buitenland meekijken.

En hoe is 't in... weergeven op een grotere kaart
    En hoe is het in Daejeon?

Voor mijn master Operations Manage- ment and Logistics kreeg ik de mogelijkheid om mijn vrijekeuzevakken in het buitenland te doen. Op 1 februari ben ik daarom vertrokken naar Zuid-Korea, waardoor ik inmiddels al dik anderhalve maand aan de andere kant van de wereld zit. In Daejeon om precies te zijn, waar ik studeer aan KAIST en gedurende vier maanden drie vakken volg die in Eindhoven goed zijn voor 30 ects.

KAIST is het Korean Advanced Institute of Science and Technology, in de Lonely Planet ook wel bekend als het MIT van Zuid-Korea. Als je als Koreaan terecht komt op KAIST, dan behoor je tot de top van de studenten. Dit resulteert er dan ook in dat studenten hier nachtenlang doorwerken, overdag tijdens college of in de bibliotheek een paar uurtjes slapen en dat iedereen buiten de universiteit ernstig onder de indruk is als je aan KAIST blijkt te studeren. In de praktijk valt de werkdruk aan KAIST eigenlijk wel mee.

Studeren aan KAIST is een ervaring op zich. Zo word je hier vaak niet alleen beoordeeld op je tentamen of de opdracht die je inlevert, maar ook vooral op je aanwezigheid en participatie. Dit resulteert er daarom in dat je netjes naar ieder college behoort te gaan, dat je zeer actief deelneemt aan dit college en dat ieder college je huiswerkopdrachten gecontroleerd worden. Het is net alsof je terug bent op de middelbare school! Zuid-Korea is een land dat op toeristisch gebied ver achterblijft bij andere Aziatische landen, vaak ook door verwarring met het communistische broertje Noord-Korea. Zuid-Korea is echter het best vergelijkbaar met Japan, een goed ontwikkeld modern land dat erg op technologie is ingesteld. Het is niet voor niks het land van Samsung, Kia, LG en Hyundai.

Het Koreaanse leven is totaal anders dan in Nederland. Zo is het de bedoeling dat ik deze vier maanden drie keer per dag rijst of noodles eet, schrijven ze hier in hangul en lijkt Koreaans op geen enkele westerse taal. Daarnaast zijn karaoke en hiking hier de nationale vrijetijdsbestedingen en is iedereen ernstig verslaafd aan elektronische gadgets. Dit heeft als gevolg dat elke Koreaan zoveel mogelijk uren per dag probeert te besteden aan tv kijken, gamen, of internetten op een smartphone of tablet (of dit allemaal tegelijk).

Doordat ik hier maar drie vakken volg, heb ik genoeg tijd om het land te verkennen. Dit staat dan ook zeker in de planning voor de komende maanden. Eind mei, als het semester is afgelopen, zal ik daarnaast nog Japan en een aantal landen in Zuid-Oost Azië bezoeken, waarna ik terug in Nederland met goede moed aan mijn afstuderen kan beginnen.

Natasha Theeuwen | masterstudent Operations Management and Logistics