En hoe is het in...?

NL | EN
    Definitief ontwerp Project 2 behoeft nog aanpassingen
    28 maart 2012 - De Stuurgroep Campus 2020 heeft de presentatie van het definitief ontwerp van de nieuwbouw voor de faculteiten Technische Natuurkunde en Electrical Engineering (bekend als Project 2) op het laatste moment afgeblazen. Vandaag, woensdag 28 maart, zou het officieel worden gepresenteerd, maar zowel qua ontwerp als op het financiële vlak zijn nog aanpassingen nodig. x25_s.jpg
    Artist impression van de nieuwbouw uit juni 2011.
    Illustratie | Architectuurstudio HH

Vandaag zou in het Auditorium het definitief ontwerp van Project 2 worden gepresenteerd en zou de maquette van het nieuwe gebouw worden aangeboden. Gistermiddag werd bekendgemaakt dat de presentatie, waarbij architect Herman Hertzberger een toelichting zou geven op het ontwerp, op het laatste moment met een maand is uitgesteld.

Ir. Veronique Marks, directeur van Dienst Huisvesting, legt uit op welke punten het definitieve ontwerp dat nu voorligt, nog moet worden aangepast: “Qua financiën zit het huidige ontwerp nog 2,5 miljoen euro boven budget. Dat is slechts vijf procent van het totale budget, maar in deze tijden waarbij de middelen uit Den Haag alleen maar verder afnemen, willen we het project echt strikt binnen het budget houden”.

Qua ontwerp is volgens Marks nog discussie over de grote trap bij de entree van het gebouw (zie afbeelding). “Op de artist impression werd de trap gepresenteerd als een plek waar je kon zitten en het straalde het iets theaterachtigs uit, maar daar was nu nog maar weinig van over. Wij vinden de trap te ver uitgekleed en het is straks wel een heel belangrijk onderdeel van het gebouw.”
    Ook waren volgens Marks de ontwerpen voor twee grote laboratoria van Electrical Engineering nog niet volledig uitgewerkt, maar dat zou op zich geen reden geweest zijn om de bijeenkomst van vandaag af te blazen.

Het financieel op orde krijgen van de begroting is dat wel. Marks: “We kregen vrijdag jongstleden eigenlijk pas goed zicht op alle cijfers die met dit project samenhangen en zo’n bezuiniging van 2,5 miljoen ga je in dit gebouw echt wel merken. We wilden nu niet iets presenteren wat we straks niet kunnen waarmaken. Dat vinden we ook niet correct ten opzichte van de twee faculteiten die er straks intrekken”.

Het ontwerpteam -waarin het architectenbureau van Hertzberger, technisch adviseurs, projectbureau DHV, de gebruikers en de opdrachtgever zitting hebben - heeft nu vier weken de tijd om te kijken waar nog bezuinigingen mogelijk zijn en om het ontwerp naar tevredenheid aan te passen. Marks heeft er vertrouwen in dat dit gaat lukken.
    De presentatie staat nu gepland voor donderdag 26 april. (HK)

Final design Project 3 needs changes

Coordination of Campus 2020 has decided to cancel the presentation of the new construction for the Departments of Applied Physics and Electrical Engineering (also known as Project 2) at the last minute. The official presentation was scheduled for Wednesday, March 28, but both design and financing need to be altered.