En hoe is het in...?

NL | EN
    "Wetenschappers moeten strijden voor hun geld"
    30 maart 2012 - Wetenschappers moeten geen aanstelling krijgen omdat ze toevallig aan de beurt zijn, maar omdat ze alle andere kandidaten overtreffen. Dat zegt de aanstaande KNAW-president Hans Clevers in weekblad Vrij Nederland.

"Het wetenschapsbeleid in Nederland moet talentgericht zijn", zegt de moleculair bioloog. "We moeten af van het systeem waarin mensen binnen afdelingen makkelijk doorpromoveren." Op 5 juni volgt Clevers Robbert Dijkgraaf op als KNAW-president Hij prijst het besluit van toenmalig minister Plasterk om geld van de universiteiten naar NWO te schuiven, zodat wetenschappers moeten strijden voor hun budget.

De beslissing riep destijds veel weerstand op bij de universiteiten. "Zo'n competitie creëert veel stress en niet alle onderzoekers voelen zich daar prettig bij", zegt Clevers. "Maar het leidt wel tot het vroeg herkennen en benutten van talent. De mensen die de beurzen krijgen, klagen er niet over. Dat doen mensen die het wel fijn vonden dat ze niet hoefden concurreren om het geld."

Samen met Ronald Plasterk bestuurde Clevers het Hubrecht Laboratorium in Utrecht. "We hebben een heel platte, directe organisatie gemaakt, met op elke post alleen maar heel gemotiveerde mensen met een beetje extra talent." Die mensen zijn onafhankelijk en moeten zelf hun subsidies binnenslepen. Dat model gaat hij als KNAW-president bepleiten, zegt hij. (HOP)

"Scientists should fight for their money"

Scientists shouldn't be appointed because they're next in line, but because they outshine all other candidates, says KNAW's president to-be Hans Clevers. "The science policy in the Netherlands should focus on talent," says the molecular biologist. "We must abandon the system in which people are easily promoted within their departments."