En hoe is het in...?

NL | EN
    Geen pardon voor topsporter
    3 april 2012 - Staatssecretaris Zijlstra is onverbiddelijk: ook topsporters die te lang studeren, lopen vanaf september tegen een boete van drieduizend euro aan. De topsportambities van Nederland komen volgens hem niet in het gedrang. Studenten Sportcentrum-directeur Koch gelooft dat niet. x38_s.jpg

Studenten die meer dan een jaar te lang over hun bachelor- of masteropleiding doen, moeten straks bijna vijfduizend euro collegegeld betalen. De enige uitzondering op die regel vormen studenten met een handicap of chronische ziekte.

“Studenten die naast hun studie ambitieus zijn en bijvoorbeeld topsporter of studentbestuurder zijn, hebben geen recht op een extra uitloopjaar”, schrijft Zijlstra de Tweede Kamer. Wel kunnen ze een beroep doen op het profileringsfonds van hun instelling.

Sommige universiteiten en hogescholen hebben een speciale regeling voor topsporters. Ook de TU/e heeft een profileringsfonds. Nu kunnen topsporters die als TU/e topsportstudent zijn aangemerkt hier een beroep op doen op het moment dat ze studievertraging oplopen en daardoor geen beurs ontvangen vanuit DUO. De grootte van het bedrag komt overeen met de basisbeurs en voor maximaal 12 maanden.

Wim Koch, directeur van het Studenten Sportcentrum en voorzitter van de onderwijsgroep van CTO Eindhoven (Centrum voor Topsport en Onderwijs), noemt de regeling een slechte zaak. “Hier zie je weer het dubbelzinnige beleid van de regering. Er is geen goed overleg tussen de verschillende ministeries. VWS wil topsport stimuleren, OCW gaat het in de weg zitten. Er zijn veel studenten onder topsporters. Die lopen bij deelname aan EK, WK of Olympische Spelen nou eenmaal studievertraging op. Zij maken er geen potje van maar zijn heel bewust met hun studie bezig. Ik kan me om deze regeling echt kwaad maken.” Koch hoopt dat NOC*NSF een fonds kan oprichten met hulp van externe sponsoring. “Dit moet landelijk opgepakt worden.” (NS)

No mercy for professional athlete

State Secretary Zijlstra is unrelenting: professional athletes who take too long over their studies will also be fined three thousand euro starting next September. He says the measure won't jeopardize the athletic ambitions of Dutch athletes, but director of the Student Sports Center Koch begs to differ.