En hoe is het in...?

NL | EN
    Hulp voor langstuderende topsporters
    4 april 2012 - Sportkoepel NOC*NSF voorziet dat een paar duizend studenten hun topsportambities in de ijskast zullen zetten vanwege de langstudeerboete. Ze zoekt naar partijen die bereid zijn de boetes voor hen te betalen.

Ook topsporters krijgen een langstudeerboete als ze niet snel genoeg studeren. Staatssecretaris Zijlstra wil geen uitzondering voor hen maken en adviseert hun een sponsor te zoeken of een uitkering bij NOC*NSF aan te vragen.

"Het probleem zit niet zozeer bij de tientallen studenten die nu al bij de wereldtop zitten en al een stipendium van ons krijgen, maar bij de studenten die dat niveau nog niet hebben bereikt", zegt woordvoerder Geert Slot van NOC*NSF. Hij schat dat een paar duizend sportende studenten topniveau ambiëren, maar dat de boete roet in het eten gaat gooien.

"Ze zetten hun studie straks minder makkelijk op een laag pitje om zich voor te bereiden op een belangrijk toernooi. We zijn aan het inventariseren hoeveel talentvolle sporters er precies zijn onder studenten en we zoeken parters om de langstudeerboete van drieduizend euro voor hen te betalen als dat nodig is."

Slot beseft dat dit aardig in de papieren kan lopen: duizend keer een boete van drieduizend euro is al drie miljoen euro.

summary