En hoe is het in...?

NL | EN
    Geen aanvragen Rubiconbeurs vanuit TU/e
    4 april 2012 - NWO heeft 29 Rubiconbeurzen toegekend aan jonge talentvolle onderzoekers. Daarbij zaten dit jaar geen TU/e-ers, mede vanwege het ontbreken van aanvragen. Voor de laatste keer gaat een deel van de Rubiconbeurzen naar in het buitenland gepromoveerde wetenschappers. Uit bezuinigingsoverwegingen zijn de subsidies voortaan alleen bestemd voor wetenschappelijk talent van Nederlandse instellingen.

In totaal 29 jonge wetenschappers kregen de beurs waarmee ze maximaal twee jaar internationale onderzoekservaring kunnen opdoen. Zestien van hen promoveerden in het buitenland.

Promovendi van de Universiteit Leiden scoren het best: vier krijgen er een beurs. In totaal dienden 240 pas gepromoveerde wetenschappers een subsidieaanvraag in, waarvan twaalf procent werd gehonoreerd. Opvallend genoeg ontbraken in deze ronde subsidieaanvragen van jonge TU/e onderzoekers.

Duitsland is de populairste onderzoeksbestemming met vijf beurzen. Naar de Verenigde Staten en Groot-Brittannië gaan elk vier onderzoekers. De jonge wetenschappers doen onder meer onderzoek naar gokverslavingen, de genetische variatie van bedreigde diersoorten en naar de vraag waarom sommige kinderen beter kunnen delen dan anderen.

Het Rubiconprogramma geldt als de kraamkamer van de prestigieuze Veni-, Vidi- en Vici-subsidies voor topwetenschappers. (NT/HOP)

No applicants Rubicon Grant at TU/e
    NWO has awarded 29 Rubicon Grants to young, talented researchers. This year that number didn’t include any TU/e folk, mainly because none of them applied. This was the last time part of the Rubicon Grants was reserved for scientists who received their PhD abroad. Due to cuts, in the future the grants will only be made available for scientific talent from Dutch institutions.