En hoe is het in...?

NL | EN
    Waar wil je wonen?
    4 april 2012 - Hoeveel huur betaal je? Waar wil je wonen na je afstuderen? Om de kamernood beter te kunnen bestrijden, inventariseren het ministerie van Binnenlandse zaken en studentenhuisvesters de woonsituatie en -wensen van Nederlandse studenten. x45_s.jpg

De enquête is onderdeel van de nieuwe 'monitor studentenhuisvesting' die jaarlijks zal gaan verschijnen en studentenstromen inzichtelijk moet maken. Het ministerie en het kenniscentrum studentenhuisvesting (Kences) hopen dat zoveel mogelijk studenten de enquête op wonenalsstudent.nl zullen invullen.

De antwoorden zullen namelijk worden gebruikt om te bepalen hoeveel en wat voor studentenwoningen er de komende tien jaar moeten worden gebouwd. Om een goed beeld te krijgen moeten per stad minimaal duizend studenten de enquête invullen. Het woonwensenonderzoek zal elke twee jaar worden herhaald.

In november ondertekenden toenmalig minister Donner, de studentenorganisaties en de studentenhuisvesters het Landelijk Actieplan Studentenhuisvesting. Daarin staat dat er de komende vier jaar zestienduizend nieuwe studentenwoningen zullen worden gebouwd. In ruil daarvoor mogen dat van het ministerie wel kleinere studentenkamers zijn en worden de bouwregels versoepeld. Zo hoeven er bijvoorbeeld minder parkeerplaatsen per studentenkamer te worden aangelegd, omdat studenten vaak geen auto hebben.

Studenten kunnen de enquête tot 1 mei invullen. Deelnemers maken kans op een iPad. De resultaten worden eind september gepresenteerd. (HOP)

Where would you like to live?

How much is your rent? Where would you like to live after graduating? In order to fight the student housing shortage, the Ministry of the Interior and student housing organizations are listing the current housing situation and future wishes of Dutch students.