En hoe is het in...?

NL | EN
    Barry Koren nieuwe TU/e-hoogleraar Scientific Computing
    22 maart 2012 - Prof.dr.ir. Barry Koren gaat vanaf 1 augustus aan de slag als hoogleraar Scientific Computing bij het Centre for Analysis, Scientific Computing, and Applications (CASA) van de faculteit Wiskunde & Informatica. Het College van Bestuur maakte deze week zijn benoeming bekend. x5_s.jpg
    Prof.dr.ir. Barry Koren

Koren werkt momenteel nog als deeltijdhoogleraar Numerieke Wiskunde aan de Universiteit Leiden en is clusterleider Modeling, Analysis and Computing bij het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI). Wegens zijn benoeming aan de TU/e zal hij afscheid nemen van beide instellingen.

Scientific Computing is een wetenschap en gereedschap tegelijkertijd, en is van vitaal belang voor de samenleving van vandaag en morgen. Het wordt in zeer veel vakgebieden toegepast, onder namen als computational physics, computational biology, computational finance, enzovoort. Scientific Computing maakt de voorspelling mogelijk van bijvoorbeeld het weer of de prestaties van allerlei technische producten, van microprocessoren tot multimega-Watt windturbines. Het gaat vaak om voorspellingen van uiteenlopende zaken die niet met echte experimenten kunnen worden onderzocht, omdat deze experimenten te gevaarlijk, te duur, onethisch of gewoonweg technisch onmogelijk zijn.

Koren: "Alhoewel Scientific Computing zich over veel vakgebieden heeft verspreid, moet het als een zelfstandige discipline worden beschouwd, vanwege de specifieke deskundigheid die het vereist, de lange leercurve, en de snelle ontwikkeling van het vakgebied. Het hart van Scientific Computing is numerieke wiskunde."

Barry Koren (1958) studeerde lucht- en ruimtevaartechniek in Delft (1984) en promoveerde in de numerieke wiskunde in Delft (1988). Hij werkt sinds 1989 als onderzoeker bij het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI). Koren was deeltijdhoogleraar in Delft van 2002 tot 2008 en ging daarna naar Leiden. (FvO)

Barry Koren new full professor Scientific Computing at TU/e
    On August 1, prof.dr.ir. Barry Koren will be starting as full professor of Scientific Computing at the Center for Analysis, Scientific Computing and Applications (CASA), part of the Department of Mathematics & Computer Science. The Executive Board announced his appointment this week.
    Koren is currently working as part-time professor of numerical mathematics at Leiden University, and he a cluster leader of Modeling, Analysis and Computing for the Center of Mathematics & Computer Science (CWI). Because of his appointment at TU/e he’ll be leaving both institutions.