En hoe is het in...?

NL | EN
    Meer meisjes geïnteresseerd in opleiding aan TU/e
    19 april 2012 - De flinke stijging van het aantal vooraanmeldingen voor een opleiding aan de TU Eindhoven is vooral te danken aan de groeiende interesse van meisjes voor een bètastudie. Ten opzichte van het vorige jaar hebben maar liefst veertig procent meer meisjes zich (voorlopig) ingeschreven voor een studie in Eindhoven. Dat meldt TU/e-woordvoerder Floris Ran donderdag. x32_s.jpg

Ran vermoedt dat deze explosieve toename te danken is aan de 'nieuwe manier van communiceren'. "We leggen meer nadruk op wat je met techniek kunt doen, in plaats van op de techniek zelf. Daarmee bereiken we nu ook andere doelgroepen dan jongeren die al een voorkeur hebben voor een bètastudie."

In de wervingscampagne worden voorbeelden aangehaald zoals een zorgrobot, een hesje voor couveusebaby's en een meegroeiende hartklep. "Dat zijn allemaal producten die hier aan de TU Eindhoven zijn ontwikkeld. We laten daarmee de maatschappelijke context zien van techniek. En het feit dat je er een mooie carrière mee kunt maken."

Mochten alle meiden hun keuze voor de TU/e doorzetten, dan zou hun aandeel in de studentenpopulatie groeien naar 27 procent. In 2011 was dat nog 22 procent.
    Ook het aantal vooraanmeldingen van jongens die aan de TU/e willen studeren neemt overigens toe. Ten opzichte van een jaar geleden groeit deze groep met zes procent.

Hoewel het om vooraanmeldingen gaat die nog niet definitief zijn, is de TU Eindhoven 'positief gestemd' over de toename. In totaal hebben zich in vergelijking met april van het vorige jaar zeventien procent meer nieuwe studenten aangemeld bij de TU/e. Alle faculteiten, met uitzondering van Werktuigbouwkunde, profiteren mee. Absolute toppers zijn Technische Bedrijfskunde (+44 procent), Biomedische Technologie (+38 procent) en Scheikundige Technologie (+37 procent).

Deze stormachtige toename van het aantal vooraanmeldingen past helemaal binnen de doelstelling van de TU Eindhoven. De universiteit wil tot 2020 een groei van vijftig procent realiseren van het huidige aantal studenten. (FvO)

summary