En hoe is het in...?

NL | EN
    Amsterdam wil nieuw wetenschappelijk topinstituut
    19 april 2012 - De gemeente Amsterdam wil een nieuw kennisinstituut oprichten dat zich op de technologische problemen van grote steden richt. Er is zo'n vijftig miljoen euro voor beschikbaar. Bedrijven en universiteiten mogen er voorstellen voor doen.

Eind vorig jaar meldde Het Parool dat de Amsterdamse PvdA-fractievoorzitter Frank de Wolf graag een nieuwe universiteit binnen de muren van de stad zou laten verrijzen. Dat zou wel bij Station Sloterdijk kunnen, waar toch genoeg kantoorpanden leegstaan.

Nu komt zijn partijgenoot, wethouder Carolien Gehrels van economische zaken, werkelijk met een voorstel, aldus NRC Handelsblad. De gemeente stelt grond, patenten en gebouwen ter beschikking. Ook is er een fonds van vijftig miljoen euro. Maar bedrijven zullen het grootste deel van de investeringen op zich moeten nemen. Het idee erachter is om Amsterdam als economisch centrum te versterken.

Het grote voorbeeld is New York, waar zoiets ook is gedaan. De twee Amsterdamse universiteiten mogen er aan meewerken, maar het instituut moet wel zelfstandig zijn. Bestaande universiteiten zijn volgens een adviseur van de wethouder op zichzelf gericht, terwijl er juist grensoverschrijdende samenwerking is vereist tussen wetenschappers, bedrijven en overheid. (HOP)

Amsterdam wants new scientific top institute
    The city of Amsterdam wants to found a new knowledge institute focused on big-city technological issues. Approximately fifty million euro is available for the plans. Businesses and universities can come up with ideas.