En hoe is het in...?

NL | EN
    Studenten niet zo lui als vroeger
    24 april 2012 - Studenten steken veel meer tijd in hun opleiding dan voorheen. Zowel universitaire studenten als hbo’ers zijn meer dan tien uur per week extra gaan studeren, blijkt uit de studentenmonitoren van de laatste tien jaar. x11_s.jpg

In 2002 zeiden universitaire studenten dat ze gemiddeld maar twintig uur per week aan hun studie besteedden. De kritiek op het onderwijs zwelde aan. Studenten zouden door massale colleges en competentiegericht onderwijs te weinig leren.

In de loop der jaren zijn ze zich weer harder gaan inspannen. In 2009 studeerden ze naar eigen zeggen 33 uur in de week. Al die tijd bleven ze ongeveer net zoveel tijd aan hun bijbaan besteden, namelijk een uur of tien.

In het rapport Tien Jaar Studentenmonitor laten onderzoekers van het Nijmeegse bureau ResearchNed de trends van de afgelopen jaren zien. Binnenkort komt er weer een nieuwe editie van de studentenmonitor.

Hbo’ers studeren overigens harder dan de wo’ers. In 2002 zeiden ze dat ze gemiddeld 26 uur in de week aan hun opleiding besteedden en dat nam toe tot 37 uur in 2009.

Studenten met een bijbaan besteden minder tijd aan hun opleiding dan studenten die er niet bij werken. In het wetenschappelijk onderwijs hebben mannen en vrouwen er over het algemeen evenveel tijd voor over. Hbo-mannen werken iets meer uren in de week dan hbo-vrouwen. (HOP)

Students less lazy
    Students are spending much more time on their studies than they used to. Students at both universities of applied sciences and universities now spend over ten hours more on their coursework, as student monitors from the past ten years show. In 2002, university students claimed to spend twenty hours on their coursework, on average. In 2009, that number was 33 hours. Over the years, the time spent on jobs on the side remained the same at approximately ten hours. Students at universities of applied sciences spend more time on their studies than their university peers: in 2002, this group claimed to spend 26 hours on coursework. In 2009, it was to 37 hours.