En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e-alumnus wint Woenselse ontwerpwedstrijd
    24 april 2012 - Ir. Bas Termeer, TU/e-alumnus Bouwkunde, heeft met BAEKEN MMXII een ontwerpwedstrijd gewonnen voor de Eindhovense wijk Woensel-West. De wedstrijd is uitgeschreven door woningcoöperatie Trudo. Uit 112 inzendingen wees een jury op 20 april twee winnende ontwerpen aan, waaronder die van Termeer. Trudo zocht een beeldbepalend ontwerp dat het imago van de wijk moet verbeteren. x12_s.jpg
    Het winnende ontwerp van Termeer.

Het Eindhovense architectenbureau diederendirrix heeft voor Trudo een plan gemaakt voor in het oog springende objecten op alle hoeken van de Edisonstraat. Deze zestien sokkels met opbouw worden gebouwen op het grensvlak van architectuur, kunst en design met daarin bijzondere functies. Aan architecten, kunstenaars en vormgevers vroeg Trudo om ontwerpideeën voor een specifieke en expressieve opbouw van maximaal drie verdiepingen. De opbouw moest bijdragen aan de doelstellingen voor Woensel-West als geheel en passen bij het specifieke karakter van de hoek. Die oproep leidde tot 112 inzendingen, waaruit 10 nominaties voortkwamen.

Voor de opbouw op de hoek van de Edisonstraat en het Baekelandplein koos een jury vrijdag 20 april unaniem voor BAEKEN MMXII van ir. Bas Termeer, die in 2001 afstudeerde bij de TU/e-faculteit Bouwkunde. Momenteel werkt Termeer bij JHK Architecten in Utrecht. Volgens de jury ontwierp hij ‘een bouwwerk waar de buurt trots op kan zijn en dat meteen de omslag in denken, ambities en gebruik van de wijk markeert. Een opkikker voor de buurt die bewoners en gebruikers direct kunnen omarmen en een blikvanger met een knipoog naar het Baekelandplein.’

BAEKEN MMXII is een gekleurd en sculpturaal object dat bewoond kan worden en waarbij alle karakteristieke elementen van een traditioneel huis in geabstraheerde vorm aanwezig zijn: balkon, uitbouw, erker en schoorsteen. Hier overheen zit een stalen structuur, gehuld in een voile van gedecoreerd gaashekwerk. Volgens de jury ‘een frivool, grappig, functioneel en kant-en-klare cadeautje voor de wijk.’ Trudo is voornemens het winnend ontwerp uit te voeren. Als dat gebeurt is er een budget beschikbaar van 200.000 euro per locatie.

Termeer noemt zichzelf op zijn LinkedIn-account een ‘praktisch en gedreven ontwerper, die elke opgave als uniek probeert te beschouwen.’ (HK)

TU/e alumnus wins Woensel design contest
    Ir. Bas Termeer, TU/e alumnus of Built Environment, has won a design contest with his BAEKEN MMXII meant for Eindhoven neighborhood Woensel West. The contest was issued by housing association Trudo. Out of 112 submissions a panel of judges chose two winning designs, including Termeer’s. Trudo was looking for a defining design that can improve the neighborhood’s image.