En hoe is het in...?

NL | EN
    All Terrain ‘all over’ het Auditorium
    24 april 2012 - Een blauwe plek hier of daar, eelt op de handen en modder ‘all over’ - vooral vrouwelijke studenten deinzen soms even terug als buitensportvereniging All Terrain hun pad kruist. “Het is toch een beetje een krachtpatsersport”, erkent Lidewij Cornelissen. “Vrouwen zijn vaak meer van de techniek.” Toch heeft de studentenclub aan vrouwen -en aan actieve leden in het algemeen- geen gebrek. Maar een promotieactie in het Auditorium zoals vanmiddag, dinsdag 24 april, is nooit weg. x16_s.jpg
    Foto's | Bart van Overbeeke

Een lang, dik touw hangt op enkele meters hoogte tussen de trappenhuizen van het Auditorium. All Terrain-leden klimmen en schuiven -op nadrukkelijk verzoek van de TU/e-brandweer veilig gezekerd- heen en weer boven de lunchtafels: een demonstratie van de ‘apenhang’, zo nu en dan afgewisseld met een ‘cat crawl’ langs de bovenzijde van het touw. “Het is gewoon een ludieke actie om te laten zien wat voor gezellige buitensportvereniging we zijn. Want we zijn een relatief kleine club en daardoor relatief onbekend”, stelt Cornelissen, student Technische Natuurkunde.

All Terrain telt zo’n veertig actieve leden, zowel beginners als gevorderden die weer optreden als buddy’s voor de nieuwelingen. Cornelissen is één van de kleine tien vrouwelijke leden. Ze herinnert zich dat ze zich er al snel thuis voelde toen ze, enigszins schoorvoetend en twijfelend aan haar prestaties, voor het eerst een training bezocht. “Maar iedereen reageerde meteen heel enthousiast. Er heerst een echt teamsportgevoel, terwijl je in de outdoorsport toch vaak individueel bezig bent.”

Een paar meter lager hebben studiegenoten Loek Jongen en Evertjan Peer (zie foto onder) net hun lunch achter de kiezen. Twee bewegwijzeringsbordjes -per ongeluk aangetikt door één van de klimmers- kletterden zojuist nog geen meter naast hen op de grond. Zweetdruppels hebben ze gelukkig nog níet zien vallen in hun buurt of op hun lunchbordjes. Trouwens: informatieve flyers óók nog niet. “Ze klimmen allemaal door naar de meisjes aan de tafel hiernaast”, merken de studenten Technische Bedrijfskunde lachend op.

Ze zijn wel te spreken over de ludieke en sportieve promotiestunt van All Terrain in het Auditorium. “Ik vind het een grappige actie”, stelt Jongen. De outdoorsport spreekt hem trouwens óók wel aan. Jongen heeft wel een sportkaart “en ik wil graag gaan zwemmen”, maar eigenlijk zitten zijn dagen -door studie, het Honors program en zijn werk voor UniPartners, het TU/e-voorlichtingsteam en de studievereniging- al overvol.

Of de outdoorsport voor hen een hogere drempel zou hebben dan de meer reguliere sporten als voetbal of tennis? Het lijkt er niet op. Hardop mijmeren ze over klimmen, klauteren en backpacken in de zomerse buitenlucht. Peer: “Maar ik denk dat je wel een beetje avontuurlijk ingesteld moet zijn en dat het wel een wat rauwere sport is”.

De komende weken zijn er speciale introductietrainingen voor belangstellende studenten, in het najaar gevolgd door een introweekend. Kijk voor meer informatie op de site. (MvdV)

All Terrain all over Auditorium
    An occasional bruise, calloused hands and mud all over – it’s especially girls that can get intimidated when outdoor sports association All Terrain storms by. “It’s a bit of a muscleman sport”, Lidewij Cornelissen admits. “Women are into technique more.” Still, the student sports association isn’t short on female members – or active members in general – at all. That doesn’t deny the fact that a promotional campaign like the one in the Auditorium this afternoon, Tuesday, April 24, can’t hurt.