En hoe is het in...?

NL | EN
    Batavierenteam TU/e-Fontys grijpt net naast winst
    29 april 2012 - Op slechts acht minuten miste het TU/e-Fontys-team gisteren, zaterdag 28 april, de winst in de veertigste Batavierenrace. Het Wageningen University Team nam halverwege de wedstrijd de eerste plek over van de Eindhovenaren en gaf deze na een spannende nek-aan-nek-race niet meer uit handen. De Wageningers legden de 172 kilometer af in 10 uur en 29 minuten, Eindhoven volgde op 8 minuten en het team van Twente weer op 4 minuten daarachter. x29_s.jpg
    Ruth van de Meijden van Asterix op weg naar de eerste plaats in de slotetappe met een absolute toptijd. Foto | Arjan Reef

De universiteitscompetitie was dit jaar ongemeen spannend. Tot de twaalfde etappe leidde het gecombineerde TU/e-Fontys-team, maar de race was bikkelhard en op elke etappe moesten de lopers en loopsters hun uitzonderlijke klasse laten zien. Op de elfde en twaalfde etappe liepen de Eindhovense loopsters elk naar een zeer verdienstelijke zesde tijd op hun afstand, maar het was net hier dat hun Wageningse concurrenten beiden de beste tijd op die etappesneerzetten. Daarmee nam Wageningen de eerste plek over en stond die ook niet meer af. Zelfs Ruth van de Meijden van Asterix kon daar in de slotetappe naar de Twentse campus met een absolute toptijd, waarbij ze ruim boven de achttien kilometer per uur liep, niets meer aan veranderen.

De eindtijd van het Wageningen University Team was 10 uur en 29 minuten, Eindhoven volgde op 8 minuten en Twente weer 4 minuten daarachter. De laatste keer dat Wageningen won was in 2006. Voor Eindhoven was dat 2003 en dat is tot op heden ook de enige keer dat men wist te zegevieren in de universiteitscompetitie.

In het algemeen klassement ging S.N.O.T. powered by OGD naar huis met de winst, in een tijd van 10 uur en 8 minuten. Hierachter volgden Aeolus en De Wimpies. Met 8.509 deelnemers verbrak de Batavierenrace dit jaar haar eigen record ‘de grootste estafetteloop ter wereld’ en verdient daarmee een nieuwe vermelding in het Guiness World Records Book. (HK)

Batavieren team TU/e-Fontys misses out
    On Saturday, April 27, the TU/e-Fontys team was a mere eight minutes short of winning the fortieth Batavierenrace. The Wageningen University Team took the lead halfway through the run and held on to it for the remainder of the neck-and-neck. The Wageningen runners finished the 172-kilometer course in 10 hours and 29 minutes, Eindhoven came in eight minutes after that, and the Twente team finished 4 minutes after the number two.