En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e-prof in internationaal onderzoek naar hiv-virus
    2 mei 2012 - Prof.dr.ir. Paul van der Schoot, werkzaam bij de faculteit Technische Natuurkunde, neemt deel aan een internationaal onderzoeksconsortium dat eind maart een beurs kreeg toegewezen van 1,2 miljoen dollar door het Human Science Frontier Programme. Het onderzoek richt zich op een beter begrip van de natuurkundige principes die de stabiliteit van het hiv-virus -dat aids veroorzaakt- bepalen. x32_s.jpg

Het Human Science Frontier Programme (HSFP) verstrekt beurzen voor risicodragend, interdisciplinair en fundamenteel onderzoek in complexe biologische systemen. Aan deze internationale wetenschappelijke organisatie nemen onder meer de Europese Gemeenschap, de Verenigde Staten, Canada, India, Australië, Korea en Japan deel.

Hoogleraar Paul van der Schoot, werkzaam bij de capaciteitsgroep Theory of Polymers and Soft Matter (TPS), diende samen met drie andere onderzoekers een beursaanvraag in bij het HSFP voor onderzoek naar de fysische principes die ten grondslag liggen aan de zelfopbouw van onvolgroeide hiv-1-deeltjes.

Van der Schoot deed dit met een Amerikaan die werkt voor het nationale kankerinstituut in de VS, een Roemeen, die werkzaam is aan Indiana University, en een Rus, die verbonden is aan een moleculair biologisch lab in het Duitse Hamburg.

Binnen dit consortium van biochemici, nanotechnologen en virologen gaat hij de komende vier jaar zijn expertise op het gebied van de natuurkunde van virussen inzetten om een bijdrage te leveren aan het onderzoek naar de eigenaardigheden van het hiv-virus. Op de lange termijn hoopt men door het begrip van de natuurkundige principes die de stabiliteit van virussen bepalen, in te kunnen grijpen in virusreplicatie en mogelijk daarmee aids en andere virussen uit te kunnen bannen. (HK)

TU/e professor part of international research into hiv virus

Prof.dr.ir. Paul van der Schoot of the Department of Applied Physics is participating in an international research consortium that was awarded a 1.2-million-euro grant by the Human Science Frontier Programme last March. Research focuses on a better understanding of the physical principles that determine the hiv virus' stability.