En hoe is het in...?

NL | EN
    Eindhovense ‘Quiz Night XL’ wil in het Guinness Book
    8 mei 2012 - ‘Quiz Night XL’, de massaal opgezette kennisquiz die op vrijdag 8 juni de passende afsluiter moet worden van de eerste Dutch Technology Week (DTW), wil een plek veroveren in het Guinness Book of World Records. Daarvoor moeten op die avond in het Eindhovense Beursgebouw meer dan 2.280 personen aan de quiz deelnemen. De wedstrijd wordt gespeeld met teams van vijf personen. x8_s.jpg

Op dit moment staat het wereldrecord voor de grootste kennisquiz op naam van het Britse evenementbureau IML, dat in 2010 een megaquiz organiseerde als onderdeel van een actie voor het Belgische 'Glazen Huis'. Minimaal 457 teams bestaande uit vijf deelnemers zullen zich de komende weken moeten aanmelden voor de ‘Quiz Night XL’ om dit Belgische evenement van de eerste plaats in het Guiness Book te stoten.

Julinka van Keulen, werkzaam bij evenementenbureau #42 en belast met de organisatie, rekent vooral op deelname uit de Eindhovense studentenpopulatie. “De vragen zijn gericht op de thema's ‘science’ en ‘technology’, maar worden zeer breed ingestoken”, zo vertelt Van Keulen. “Deelnemers kunnen vragen verwachten over natuurkunde, scheikunde en biologie, maar zeker ook over gadgets, technologische innovaties en zelfs over films en muziek waarin beide thema’s een rol spelen.”

De beantwoording vindt plaats middels een interactief stemsysteem. Elk team krijgt een stemkastje en de vragen zijn multiple-choice of er moet een getal worden ingetoetst als antwoord op een vraag naar een jaartal, het geven van een inschatting of op een berekening. In de jury zitten onder anderen TU/e-hoogleraar Maarten Steinbuch als voorzitter en de Eindhovense wethouder Joost Helms.

De kosten voor een deelnameticket bedragen tien euro per persoon. Juryvoorzitter Steinbuch heeft al laten weten dat van zijn studenten de eerste honderd deelnemers een gratis ticket zullen krijgen.
    Voor zeker vijftig teams zijn er prijzen beschikbaar gesteld door diverse sponsoren, waaronder Philips, Eindhoven365, Brabant Open Air, de Effenaar, het Parktheater, Extrema Outdoor en Eindhoven Monopoly. Ook zijn er speciale prijzen voor het beste team met spelers onder de 25 jaar, het beste damesteam en het beste 50+ team. Daarnaast bestaat er een ‘verzin-de-leukste-vraag’-competitie, die met name gericht is op studenten.

Optredens van onder anderen de stand-up-comedians Greg Shapiro en Michael Orton-Toliver complementeren de avond en op de afterparty wordt de muziek verzorgd door Lady Aïda. (HK)

Kijk hier voor meer informatie en tickets.

Eindhoven ‘Quiz Night XL’ wants to be in Guinness Book
    Friday, June 8, will be ‘Quiz Night XL’: a massive quiz that will serve as a fitting conclusion of the first Dutch Technology Week (DTW), and one that wants to be in the Guinness Book of World Records at that. For that to happen, there have to be more than 2,280 participants in the Beursgebouw playing the quiz. The game is played in teams of five.