En hoe is het in...?

NL | EN
    Vier miljoen aan Vidi’s naar TU/e
    3 juli 2012 - Vijf talentvolle TU/e-onderzoekers krijgen van NWO een Vidi-subsidie van acht euroton. Het gaat om dr. Ageeth Bol (TN, nanofabricage van koolstofelektronica), dr. Nikhil Bansal (W&I, beslissingen op basis van wiskundige analyses), dr. Fausto Gallucci (ST, CO2-vrije energie uit fossiele brandstoffen), dr. Michiel Hochstenbach (W&I, hanteren van grote matrices) en dr. Elise van den Hoven (ID, invloed technologie op herinneringen). In totaal reikt NWO 94 Vidi’s uit. x10_s.jpg

Ageeth Bol gaat met de Vidi-subsidie de komende vijf jaar proberen een fabricagemethode te ontwikkelen voor nano-elektronica op basis van koolstof. Hiervoor zal ze bestaande, maar nog niet op koolstof toegepaste technieken zoals atomaire laagdepositie gebruiken. Bol: “Er is de afgelopen jaren veel gepubliceerd over de fantastische eigenschappen van koolstofnanobuisjes en grafeen, maar de vraag is nu hoe we op basis hiervan daadwerkelijk elektronica kunnen maken. De technieken die nu in de industrie worden gebruikt, zijn hiervoor namelijk niet geschikt. Je wilt bijvoorbeeld nanobuisjes netjes in dezelfde richting en op een regelmatig afstand van elkaar leggen. Dat is nog niemand gelukt.” De subsidie geeft Bol de mogelijkheid twee promovendi aan te nemen en een oven voor de productie van koolstofnanobuisjes te kopen.

Bol werkte jarenlang in de Verenigde Staten voor Philips en IBM. Vorig jaar september kwam ze terug naar Nederland en vond samen met haar echtgenoot, de Indiër Nikhil Bansal, emplooi aan de TU/e. Ook Bansal heeft nu een Vidi gekregen van NWO. De wiskundige gaat algemene wiskundige technieken inzetten om te bepalen welke beslissingen je het best kunt nemen om de (negatieve) invloed van onverwachte gebeurtenissen op voorhand te beperken.

De tweede Vidi voor de faculteit Wiskunde & Informatica is voor Michiel Hochstenbach. Deze universitair docent werd door studievereniging Industria al drie jaar op rij uitgeroepen de beste docent voor het eerste jaar bij Technische Bedrijfskunde, maar scoort nu ook als onderzoeker. Hij gaat op zoek naar slimme trucs om wiskundige problemen met grote matrices sneller op te lossen.

De subsidie voor Fausto Gallucci, een van de uit Twente overgekomen procestechnologen, is bedoeld voor een methode om fossiele brandstoffen om te zetten in energie zonder dat hierbij CO2 in de atmosfeer komt.

Dat Elise van den Hoven de eerste Vidi-subsidie voor de faculteit Industrial Design heeft binnengesleept was al in mei bekend geworden. (TJ)

Four million in Vidi grant for TU/e
    Five talented TU/e researchers will be receiving an 800,000-euro Vidi grant. Recipients are dr. Ageeth Bol (TN, nanofabrication of carbonelectronics), dr. Nikhil Bansal (W&I, decisions based on mathematical analysis), dr. Fausto Gallucci (ST, CO₂-free energy from fossil fuels), dr. Michiel Hochstenbach (W&I, handling large matrices), and dr. Elise van den Hoven (ID, influence of technology on memories). In total, NWOawarded 94 Vidi grants.