spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


“Philips heeft de High Tech Campus (HTC) opgericht om innovatie te stimuleren“
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

“Philips heeft de High Tech Campus (HTC) opgericht om innovatie te stimuleren“ Dat klinkt goed, maar hoe bereik je dat?” Op woensdag 5 september studeerde bij Technische Bedrijfskunde de eerste lichting van masteropleiding Innovatie Management af. Michel van der Borgh was een van de geslaagden. Hij onderzocht het campusmanagement van de HTC.
Van der Borgh bezocht voor zijn onderzoek bedrijven die op de campus zaten, of er net waren vertrokken. Uit zijn literatuuronderzoek bleek dat bedrijven een locatie als de HTC kiezen om vier redenen, waarvan efficiëntie en reputatie de twee belangrijkste zijn. Van der Borgh ondervroeg ze op die vier punten. “Ze zijn enthousiast over de faciliteiten. Er zijn bijvoorbeeld cleanrooms en dure apparatuur te huur.” Ook de reputatie bleek een belangrijk argument. “Philips is zo bekend, dat ze de HTC tot in Singapore kennen. Dat is anders als je op industrieterrein De Hurk zit.” Minder tevreden waren de bedrijven over de organisatiestructuur en de hoge huurprijs. “Wie een innovatief idee heeft, heeft in de beginfase meestal niet het geld om zich op de campus te vestigen.” Dat bleek een pijnpunt, want Philips focust in wervingscampagnes juist op starters.
Van der Borgh schreef een rapport waarin hij het management van de HTC adviseert zich te richten op bedrijven die al iets verder zijn in hun ontwikkeling. “Bied starters de mogelijkheid van de faciliteiten gebruik te maken, maar probeer niet krampachtig om ze naar de HTC te halen. In de beginfase zijn ze beter af op bijvoorbeeld een universiteitscampus. Ik adviseer de HTC daarom nauwe banden te onderhouden met universiteiten. Dan zal een bedrijf makkelijker overstappen wanneer het begint te groeien.” Ook moet de HTC niet proberen bedrijven vast te houden die de overstap maken naar grootschalige productie. Daarvoor leent het terrein zich niet goed. “Het vertrek van bedrijven werd als falen beschouwd, maar volgens mij is het een logische ontwikkeling”, zegt Van der Borgh. “Bovendien komt er zo weer ruimte voor nieuw initiatieven.”
Voor het management waren de bevindingen van Van der Borgh een eyeopener. “Ik heb mijn analyse al in een aantal rapporten voorbij zien komen.”
De student gaat nog niet zelf het bedrijfsleven in. De wetenschappelijke aanpak beviel hem, dus is hij begonnen aan een promotie.

Tekst: Anouck Vrouwe
Foto: Rien Meulman


Heeft u tips voor deze nieuwe serie; mail ze dan naar cursor@tue.nl .