Stefan van Delft over Eureka!Cup

GTD weg uit het hart van de universiteit

Raceauto studenten verbeterd
Einde oefening voor Cabbolet
24 januari 2008 - Het College voor Promoties van de TU/e heeft maandag 21 januari besloten om de promotie van ir. Marcoen Cabbolet voorgoed af te blazen. Dat gebeurde op advies van interne en externe deskundigen. Zijn proefschrift voldoet niet aan de kwaliteitseisen die aan de TU/e vereist zijn om te kunnen promoveren, zo luidt de officiële verklaring.

Tegen het oordeel van het College van Promoties is geen beroep mogelijk en de universiteit verwacht ook niet dat Cabbolet via de rechter zijn gelijk kan afdwingen. “Het lijkt mij onmogelijk dat een rechter over deze materie een bindende uitspraak kan doen”, zegt TU/e-woordvoerder Peter van Dam.

Cabbolet laat weten niet van plan te zijn naar de rechter te stappen. “Volkomen zinloos en verspilde energie”, aldus de ex-promovendus.

Expertise
Volgens Cabbolet is er dan wel naar zijn proefschrift gekeken door natuurkundigen van naam, onder wie de Utrechtse fysicus Gerard ’t Hooft, maar beschikken deze niet over de echte expertise op het gebied van het proefschrift. Het proefschrift beschrijft een fundamenteel nieuwe stelling over het gedrag van elementaire deeltjes. “Alle tot nu toe aangevoerde tegenargumenten zijn niet steekhoudend. Op geen enkele wijze is het gepresenteerde theoretische resultaat onderuit gehaald, weerlegd, of wat dan ook van die strekking. Bovendien heeft Gerard ’t Hooft de waarheid niet in pacht.”

Volgens woordvoerder Van Dam vormt dit ‘incident’ geen aanleiding om de procedures of regelgeving aan te passen. “De regelgeving is in orde. Er is nog op tijd ingegrepen, al betreurt de universiteit het dat het zover gekomen is. Maar dit is beter dan een promotie door te laten gaan waar de hele wetenschappelijk wereld later de TU/e op zal aanvallen”, aldus Van Dam. “In de toekomst zal wel alerter worden gekeken naar promoties waarbij zowel de promovendus als eerste promotor van buiten de eigen universiteit afkomstig is.”

Buitenland
Cabbolet verwacht niet met zijn proefschrift in Nederland nog aan de bak te komen en richt zijn blik nu op het buitenland. Hij wil niet zeggen welke instellingen hij op het oog heeft. “Als ik dat nu bekendmaak, zet dat de hele brievenschrijverij weer in gang en zal ik ook in het buitenland worden gedwarsboomd.”

Bij de academische uitgeverij Eburon, die al een handelseditie van het proefschrift had gedrukt, verschijnt binnen enkele weken een aangepaste versie, waarbij een hoofdstuk wordt opgenomen waarin de tegenwerpingen worden weerlegd. Uitgever Maarten Fraanje weet niet of de huidige ophef de verkoop gaat bevorderen. “Dat is koffiedik kijken”, aldus Fraanje. “Ik kan me voorstellen dat er natuurkundigen zijn die nu zelf kennis willen nemen van de theorie van Cabbolet.”/.

Zie ook Copromotor Svozil ziet geen perspectief voor Cabbolet in Europa en de Vox Populi.