spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


“Dat is toch een jongensdroom, je eigen raceauto ontwerpen als afstudeerproject.”
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

“Dat is toch een jongensdroom, je eigen raceauto ontwerpen als afstudeerproject.” De grijns van net afgestudeerd werktuigbouwkundige Jannis van Kerkhoven staat breed op zijn gezicht. University Racing Eindhoven doet namens de TU/e ieder jaar mee aan de Formula Student-competitie, een wedstrijd waarbij studenten een eigen raceauto ontwerpen, bouwen, testen én erin racen. Van Kerkhoven ontwikkelde het chassis van de URE05, het nieuwste TU/e-model. De auto wordt nu in elkaar gezet en zal in maart voor het eerst zijn bochtjes draaien op een testcircuit en in juli op het circuit in Silverstone. Van Kerkhoven had drie jaar geleden al eens de pr van het raceteam gedaan. “Toen bleek dat ze een afstudeerder zochten voor het ontwerpen van een nieuw chassis, hoefde ik daar niet over na te denken.”

De student besloot niet de bestaande ontwerpen aan te passen, maar helemaal bij het begin te beginnen. “Dat gaf me de vrijheid om daadwerkelijk met iets nieuws te komen, maar ik sneed mezelf ook in de vingers - er kwam zoveel bij kijken dat ik eigenlijk niet goed wist waar ik moest beginnen. Ik heb eerst een tijd geploeterd op een eigen kamertje. Pas toen ik besloot om op de universiteit in de URE-ruimte te gaan zitten, kwam ik goed op stoom. Daar kon ik met iedereen praten over mijn ideeën.”

Dankzij een sponsor kon het team overschakelen van aluminium naar carbonfibers. Dat materiaal wordt ook in de lucht- en ruimtevaart gebruikt. Van Kerkhoven had er vooraf geen ervaring mee. “Ik moest het echt leren kennen. Het mooie van carbonfibers is dat je het materiaal plaatselijk kunt veranderen. Wanneer je de fibers plaatselijk in een andere richting legt, of meer of minder hars gebruikt, dan verandert dat de eigenschappen van het materiaal.”

Van Kerkhoven ontwierp een chassis dat sterk, compact en licht is. In juli deed het team met dit ontwerp mee aan een subcompetitie van Formula Student. “We wonnen de prijs voor het beste design van een nieuwe racewagen.” Maar daarmee was zijn werk niet af. “Ons juli-ontwerp was een concept. Daarna kwam de gedetailleerde uitwerking. Je moet met alles rekening houden. Als de motor een paar centimeter naar achter moet, moet ook de rest weer worden aangepast.” Het ontwerp is nu af, de auto wordt gebouwd en Van Kerkhoven verlaat het pand. Hij wordt projectleider bij Shell UK, in hun testfaciliteit voor nieuwe brandstoffen.n

Tekst: Anouck Vrouwe
Fotomontage: Rien Meulman


Heeft u tips voor deze serie; mail ze dan naar cursor@tue.nl .