Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Geld voor onderzoek groeiafwijking wervelkolom
6 mei 2010 - Onderzoekers van de TU/e-faculteit Biomedische Technologie nemen deel aan een nieuw project om kinderen met een groeiafwijking aan de wervelkolom te helpen. Het project is onderdeel van het publiek-private programma BioMedical Materials.

Dr.ir. Bert van Rietbergen en prof.dr. Keita Ito van de onderzoeksgroep Orthopaedic Biomechanics zullen een bijdrage leveren aan Spineguide, een vanuit Maastricht geleid project waarbij DSM als private partner betrokken is. Binnen Spineguide moet een nieuwe operatietechniek ontwikkeld worden voor kinderen die lijden aan een complexe driedimensionale groeiafwijking aan de wervelkolom, idiopathische scoliose. Bij de operatie zal een polyethyleenvezel worden aangebracht om de wervelkolom te corrigeren en fixeren op een dusdanig manier dat de correctie tijdens de groei behouden blijft. Momenteel worden bij deze patiënten nog metalen staven, schroeven en kabels aangebracht. De Eindhovense inbreng bestaat uit het ontwikkelen van een computermodel van de wervelkolom om de behandeling te optimaliseren. Hiervoor krijgen de Eindhovense onderzoekers zo’n drie euroton. (TJ)/.