Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
“Lezing over omstreden piramides slecht voor reputatie TU/e”
18 mei 2010 - Niet iedereen is even blij met de lezing over de piramides van Bosnië die dr. Semir Osmanagić vrijdagavond 21 mei geeft aan de TU/e. Dat doet hij op uitnodiging van de multiculturele studentenvereniging Mosaic. Informaticastudent Sujit Prasannakumar: “De TU/e zou geen platform moeten bieden aan pseudowetenschappers als Osmanagić.” x5_s.jpg
De omstreden piramide in Bosnië: natuurlijk of niet?

Wat de Informaticastudent Prasannakumar dwars zit, is het volgende. “Ik ben bang dat de TU/e zichzelf voor gek zet met het bezoek van deze pseudoarcheoloog. Osmanagić was ten tijde van zijn ‘ontdekking’ in 2005 niet gekwalificeerd als archeoloog. Later heeft hij sociologie gestudeerd. Hij heeft niet gepubliceerd in vakbladen. Hij verdraait feiten en stuurt onderzoeksmateriaal naar bevriende laboratoria.”

Prasannakumar is van mening dat de piramides in Bosnië een natuurlijke formatie zijn. “Anders had je toch gezien waar de stenen die de bouwers gebruikt hebben vandaan komen? Maar in de omgeving zie je dat materiaal niet.” Wat je wel veel ziet in de Visoko-vallei zijn natuurlijke grotten. Volgens Prasannakumar heeft Osmanagić er de stalactieten en stalagmieten weggehakt om ze te tonen als ondergrondse kamers.

Sinds de eerste berichten over de ‘ontdekking’ van de piramides, volgt de Indiër alle verhalen erover. “Ik lees alles wat erover verschijnt. Je hoeft maar te googelen op ‘Osmanagić Unesco’ en je ziet een brief van gerenommeerde archeologen waarin zij waarschuwen over de schade die Osmanagić de heuvels toebrengt met zijn afgravingen. Ik ben trots op de TU/e en dat ze een platform biedt aan deze bullshit, vind ik erg. Eigenlijk zou er iemand moeten zijn die screent wat er naar de TU/e wordt gehaald. Ik wil waarschuwen. Wanneer deze man ontmaskerd wordt, zal hij de reputatie van onze technische universiteit meesleuren naar beneden.”

Amel Donko, bestuurslid van Mosaic en initiatiefnemer van deze lezing, geeft iedereen het volste recht om al dan niet waarde te hechten aan het bestaan van piramides in Bosnië. “Het is juist de bedoeling om de dialoog te openen. Na de lezing is er tijd voor discussie. De luisteraar moet zelf zijn oordeel maar vellen.” (NS)