spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
    Vox
    Prof.dr. Henk Nijmeijer, hoogleraar Dynamics and Control bij de faculteit Werktuigbouwkunde
    “De hybride auto van de toekomst is elektrisch, maar mét plug-in-verbrandingsmotor”
    ‘Extra geld elektrisch rijden’, zo kopte het Eindhovens Dagblad afgelopen zaterdag. De provincie Noord-Brabant wil met tien miljoen euro het elektrisch rijden in de provincie stimuleren. Studies hebben aangetoond dat door het bevorderen van elektrisch rijden en slimme netwerken twee- tot tienduizend banen kunnen worden gecreëerd. Dit zou vervolgens leiden tot een omzet van 1,5 miljard euro per jaar in 2020. Is dit realistisch, vragen we aan prof.dr. Henk Nijmeijer? En hoe ziet hij de toekomst voor elektrisch rijden?

    “Tien miljoen euro is natuurlijk een mooi bedrag. Los van het feit dat er al gesubsidieerde programma’s lopen, is het een uitstekend initiatief en een goede stimulans. Maar het is een illusie om te denken dat je met dit bedrag bijvoorbeeld een hele fabriek opzet, laat staan tweeduizend banen creëert of een omzet van 1,5 miljard euro realiseert. Je moet eerder denken aan het onderzoeken en (door)ontwikkelen van een aantal aspecten rondom het elektrisch rijden, zoals een toename van het aantal oplaadpunten. Maar ook het omgaan met bijvoorbeeld de airco en verwarming in een elektrische auto. Het gebruik hiervan gaat nu ten koste van het maximaal aantal te rijden kilometers. Hoe los je dat op? En dan zijn er nog de nodige veiligheidsaspecten. Maar de grootste uitdaging zit hem op dit moment in het verbeteren van de batterijen. Er wordt zelfs onderzoek gedaan naar het draadloos opladen van de batterijen, waardoor je deze tijdens het rijden geladen houdt. Al met al, geen fabriek dus, maar slimme deeloplossingen.”

    “In het programma Range Extenders, waaraan ook de TU/e meewerkt, wordt uitgegaan van een elektrische auto, waar een ‘gewone’ motor bij wordt geplaatst. Voor als er met een elektrische auto in de zomer naar Zuid-Frankrijk gereden moet worden. Het omgekeerde eigenlijk van de huidige hybride auto, waarbij wordt uitgegaan van een gewone motor, die ook op elektra kan rijden. Dit soort initiatieven kan zeer succesvol zijn. Je reduceert de uitstoot van CO2 , maar behoudt de functionaliteit: het transport van A naar B.”

    “Er wordt hard gewerkt, maar we hebben nog een lange weg te gaan. Ik ben van mening dat de elektrische auto nog niet is wat het moet zijn. Zo kan een elektrische auto nog maar zo’n honderdvijftig kilomter afleggen, is de auto heel erg zwaar en, niet te vergeten, relatief duur. Alleen de batterijen kosten al achtduizend euro en dan heb je nog geen auto. Dat moet je er wel voor over hebben. Naast onderzoek, slimme oplossingen en alternatieve systemen moeten we het daarom naar mijn mening voorlopig zoeken in de bestaande hybride auto. Hiervan zouden er in 2020, samen met de elektrische auto, weleens één miljoen kunnen rondrijden.”

    Op de vraag wat Henk Nijmeijer zelf rijdt, antwoordt hij lachend: “Wat een gemene vraag. Ik rijd een gewone auto maar pak, waar mogelijk, de fiets. Dat is eigenlijk ook een vorm van hybride rijden.” (CM)


    Prof.dr. Henk Nijmeijer. Foto | Bart van Overbeeke