spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

    Play Van Abbe: ben je pelgrim, toerist of flaneur?

    31 maart 2011 - De een wil alles over een bepaald werk weten, de ander wil vooral de highlights niet missen en weer een ander gaat voor het gevoel, de ervaring. Elke museumbezoeker beleeft kunst op zijn eigen manier. Het Van Abbemuseum speelt daarop in in het project Play Van Abbe Deel 4, waarin de bezoeker centraal staat. Cursor probeert het uit.
    Foto | Peter Cox

    Bij de kassa krijg je als bezoeker willekeurig een rol toebedeeld: flaneur, pelgrim of toerist. Bezoekers mogen echter ook wisselen van rol of besluiten om niet mee te doen. Om de geboden opties met elkaar te kunnen vergelijken, gaat Cursor gewapend met een flaneur-koptelefoon, een pelgrim-audio guide en een toerist-plattegrond het museum in.

    Eerst maar eens kijken met de blik van de flaneur. De zaal rechts van de entree is ingericht met landschapsfoto’s van Hamish Fulton. De Britse kunstenaar liep in zes dagen 112 kilometer op een Canadees eiland en registreerde zijn tocht door middel van foto’s en notities. Via de flaneur-koptelefoon klinkt een ‘sound scape’ met achtereenvolgens een trein in de verte, onweer, kraaien, een drukke Chinese stad. Het brengt sommige foto’s tot leven, maar werkt afleidend bij andere. De Chinese drukte voegt bijvoorbeeld niet veel toe aan de foto van elandsporen in een uitgestorven landschap.

    De toerist-plattegrond biedt de mogelijkheid om je eigen route te bepalen langs de hoogtepunten van de tentoonstelling. Bovendien worden er ‘leuke weetjes’ vermeld. Bij Fulton: ‘Kijk eens naar de foto van Mount Thor. De indrukwekkende rots met zijn top in de mist moet een enorme uitdaging zijn voor een wandelaar. In zes dagen liep Fulton 70 mijl (112 km). Zonder terrasjes onderweg! Doet u hem dat na?’

    Als ‘pelgrim’ krijg je veel achtergrondinformatie en interpretatie-suggesties. Zoals bij ‘Wood Circle’ van Richard Long, een cirkel met een doorsnee van zeven meter, gemaakt van takken die in een bepaald patroon zijn gerangschikt. De audio guide vertelt hoe dit kunstwerk een ‘stoutmoedig door de mens gemaakt houvast op de grilligheid van de natuur belichaamt’, maar ook gezien kan worden als ‘hommage op de schoonheid van de natuur’.

    Het is niet te doen om de hele tentoonstelling vanuit alle drie de perspectieven te bekijken. Maar het is zeker aan te raden om af en toe te wisselen van rol. Te zien is onder meer werk van Gerrit van Bakel (de maker van de Tarim-machine en de regenboogmachine in het Hoofdgebouw van de TU/e), Sarah Charlesworth, Barry Flanagan, Surasi Kusolwong en Andy Warhol. Play Van Abbe Deel 4 loopt tot augustus 2011. (SK)

    Tijdens het museumweekend op 2 en 3 april is de entree gratis.
    www.vanabbemuseum.nl.


    Pelgrim
    (Gereedschap: audio guide)
    De pelgrim richt zich op het kunstobject zelf. Door middel van teksten probeert hij tot het kunstwerk door te dringen en via het kunstwerk tot het verheven, creatieve moment waarop de kunstenaar het kunstwerk maakte.

    Toerist
    (Gereedschap: geïllustreerde plattegrond met afbeeldingen, weetjes en anekdotes)
    De toerist zoekt afleiding, iets anders, iets nieuws, iets onbekends. Maar er is haast. In de beperkte tijd die hij heeft wil hij zoveel mogelijk zien. Dus wil hij zo snel mogelijk weten wat waar te vinden is.

    Flaneur
    (Gereedschap: koptelefoon met sound scape en aantekenboekje)
    De flaneur is de meest poëtische (…), maar ook de meest mondaine. (…) De flaneur is overal en nergens in geïnteresseerd, laat zich leiden door toeval en intuïtie. Hij heeft geen agenda en geen verwachtingen. In zijn ogen is alles in het museum kunst: het gebouw, het interieur, het licht, de tijd die verstrijkt, de andere bezoekers en natuurlijk ook de kunst zelf.

    Each museum-goer experiences art in a different way. The Van Abbe Museum used that fact for their project Play Van Abbe Part 4. Visitors are invited to experience the exhibition from three perspectives. As a ‘tourist’, you can plan your own route past the museum’s highlights while being provided with all kinds of fun facts. As a ‘pilgrim’, you are given detailed information that allows you to get through to the core of each work. Finally, ‘flaneurs’ get headphones to enjoy soundscapes meant to create a special, all-encompassing experience. Play Van Abbe Part 4 can be enjoyed until August 2011. During the Museum Weekend, April 2 and 3, admission is free. For more information, check: www.vanabbemuseum.nl