Oog op de toekomst
    Buitenlandse studenten Embedded Systems mogen tóch op stage
    31 maart 2011 - Masterstudenten Embedded Systems die hun bachelordiploma buiten Nederland hebben gehaald, hebben voortaan dezelfde mogelijkheden om op stage te gaan als studenten met een Nederlandse vooropleiding. Tot nu toe was dat niet het geval. Maar mede naar aanleiding van een reactie van het Ministerie van Onderwijs herziet de opleiding de regelgeving.

Studenten met een buitenlandse vooropleiding werden tot nu toe uitgesloten van de mogelijkheid om op stage te gaan, zo meldde een buitenlandse student de redactie van Cursor via Facebook. Hoewel een stage geen standaard onderdeel is van het programma, mogen studenten met een Nederlandse vooropleiding in sommige gevallen vakken vervangen door een stage. De reden dat studenten met een buitenlandse bachelor tot nu toe niet konden kiezen voor een stage is dat reguliere vakken ‘een betere aanvulling’ zouden zijn van hun studieprogramma. Dat zegt opleidingsdirecteur prof.dr. Mark de Berg. “In de praktijk blijkt dat eigenlijk alle buitenlandse studenten de wat formele Eindhovense insteek missen, en dat reguliere vakken dus een betere aanvulling zijn dan een stage.”

Volgens een woordvoerder van het Ministerie van Onderwijs mag de faculteit dit onderscheid niet maken. “Ieder die zich voor een opleiding inschrijft heeft dezelfde rechten. Studenten met een buitenlandse vooropleiding mogen dus niet worden uitgesloten van een stage waar studenten met een Nederlandse vooropleiding wel toegang toe hebben,” zo laat hij in een schriftelijke reactie weten.

Opleidingsdirecteur Mark de Berg noemde de formulering van de stagevoorwaarden zelf eerder al ‘ongelukkig’. Tevens gaf hij al aan dat komend studiejaar geen onderscheid meer gemaakt zal worden tussen Nederlandse en buitenlandse studenten. In reactie op de uitspraak van het Ministerie van OCW laat hij per e-mail (vanuit het buitenland) weten: “Dit is voor ons des te meer reden om de formulering aan te passen, zodat er geen onderscheid meer gemaakt wordt naar vooropleiding.”

Op de vraag of buitenlandse studenten ook nu al de mogelijkheid krijgen om een stageverzoek in te dienen, antwoordt De Berg: “Buitenlandse studenten kunnen (net zoals Nederlandse studenten) een individueel verzoek indienen voor een stage. Zo’n verzoek zal dan door de examencommissie beoordeeld worden. Maar wij blijven erg terughoudend met het geven van goedkeuring aan deze verzoeken (dit geldt zowel voor Nederlandse als voor buitenlandse studenten).” (SK)

Lees het relaas van buitenlandse student Siddharth Chunduri hierover op pagina nieuws | mens.

From now on, Master students of Embedded Systems who received their Bachelor degree outside the Netherlands will be allowed to go on internships just as their peers who enjoyed a Dutch degree. Up until now, they couldn’t. Fortunately, the department decided to adjust the rules, thanks in part to a reaction from the Ministry of OCW.