Tijdens het Extreme Blue Project ontwikkelen vijf teams van vier ‘topstudenten’ gedurende twaalf weken innovatieve oplossingen voor problemen uit de bedrijfspraktijk. De problemen worden aangedragen door verschillende bedrijven. Het probleem waarover het groepje van Ortiz Yepes zich boog, was afkomstig van ABN-Amro. “Mijn studie aan de TU/e is heel goed op theoretisch niveau, maar ik had tot nu toe weinig praktische ervaring opgedaan”, vertelt Ortiz Yepes. “Ik maak graag dingen die echt werken, dus toen ik de mogelijkheid kreeg om hieraan mee te doen, greep ik mijn kans.”
De studenten werden gecoacht door specialisten van IBM en hadden toegang tot alle onderzoeksafdelingen van het bedrijf. De eerste weken lieten de studenten vooral hun fantasie de vrije loop. “We moesten grenzeloos brainstormen en wilde ideeën bedenken, zonder ons te laten belemmeren door praktische bezwaren. Daarna kozen we één idee om uit te werken.” Over dat idee mag de TU/e-student weinig vertellen. Het viel namelijk zó in de smaak, dat er al snel een patent voor werd aangevraagd. Dat was volledig onverwacht, zegt Ortiz Yepes, maar daarom des te leuker.
Zijn groepsgenoten waren afkomstig van de Universiteit van Twente en de Universiteit van Amsterdam. Een deel van hen had een bedrijfskundige achtergrond. Daardoor was het nemen van beslissingen niet altijd even gemakkelijk. “Ik heb beter leren samenwerken. Binnen mijn studie is het veel gemakkelijker om tot consensus te komen. Nu moest ik luisteren naar opties van iemand met een andere achtergrond.”
Ter afsluiting van het project presenteerden de studenten hun ideeën op dinsdag 11 en woensdag 12 september aan cliëntenpanels in Nederland en Engeland. /.
|