Cultuurverenigingen naar Bunker

Lichtjesroute

Het sleutelgat
Stekker uit Virusfestival
27 september 2007 - Na veertien edities komt er definitief een einde aan het Virusfestival, dat jaarlijks op het TU/e-terrein wordt gehouden. Stichting Virus slaagde er ook dit jaar niet in om een volledig bestuur bij elkaar te krijgen. Bovendien leed het culturele festival afgelopen jaar verlies door een laag aantal bezoekers - 2.700, waar gerekend was op zo’n 5.000. De stichting blijft wel bestaan en richt zich op kleinere evenementen, zoals het studentenkamerfestival.

Virus heeft drie studenten, waarvan slechts een van de TU/e, weten te strikken als bestuurder, terwijl er zes nodig zijn om het festival te organiseren. Het festival had de afgelopen jaren vaker een incompleet bestuur. In 2006 leidde dat er zelfs toe dat het festival niet doorging. Volgens Virusvoorzitter Lotte Smits is het zeker met een kleine groep bestuursleden moeilijk te behappen en erg lastig om de continuïteit te waarborgen, doordat er elk jaar een nieuw bestuur is dat vrijwel blanco begint. Ook wijst ze naar het feit dat er steeds meer concurrentie is voor Virus in de vorm van nieuwe festivals. De kans dat er ooit nog een Virusfestival terugkomt in de bekende vorm, is nihil, denkt Smits.
Universiteitssecretaris ir. Harry Roumen betreurt het einde van het festival, maar denkt dat het de juiste keuze is. “Het is de afgelopen twee jaar bewezen dat het lastig is om studenten te vinden die het willen organiseren. Bovendien is het afgelopen jaar opnieuw geprobeerd, met goed weer, en toch had het festival geen sluitende exploitatie.” De universiteit heeft vervolgens ‘in allerlei opzichten’ Stichting Virus gesteund om het hoofd boven water te houden.
Onder meer hierdoor kan het nieuwe bestuur met een schone lei beginnen. Virus gaat door met de Viri-minifestivals en organiseert vanaf komend jaar een Eindhovense editie van het studentenkamerfestival, ofwel het StuKaFest. Dit festival is in 2001 ontstaan in Nijmegen en is daar uitgegroeid tot een succesvol jaarlijks evenement. Het bestaat uit een veelheid aan kleine optredens op studentenkamers en een groot slotfeest. Het concept is afgelopen jaar geëxporteerd naar vier andere studentensteden; en komend jaar dus ook naar Eindhoven./.

Volgende week in Cursor een terugblik op veertien Virusfestivals.